מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור קצר על משפחה ברחובות ירושלים העתיקה

תמונה בתכנית הקשר הרב דורי של לוס וסבתא
צמיד זה בן 100 שנה עובר במשפחה מאימא לבת
אהבה של סבא וסבתא בירושליים

העלייה לישראל

אני שושנה לוי, עליתי לארץ בשנת 1950 עם הוריי ואחי, הייתי בת שנתיים שעליתי לישראל מעירק. מיד עם ההגעה לישראל, שיכנו את משפחתי בצריף בשכונת "מקור חיים" בירושלים שם גרנו כשנתיים. באותה העת, המצב היה מאוד קשה לא היו לנו שירותים פרטיים וכדי לקבל מזון נזקקנו לתלושי מזון שחולקו על ידי הממשלה. כעבור שנתיים עברנו להתגורר בשכונת "הבוכרים" בירושלים, בשכונה התגוררו בבית אחד הורי ואחיי החיים באותה התקופה לא היו פשוטים ואף המצב היה קשה כיוון שהעיר העתיקה לא הייתה בשליטת מדינת ישראל ולא יכולנו להגיע אל עבר הרובע היהודי בו נמצא הכותל המערבי. את התפילות היינו מקיימים בעלייה  להר ציון בו שוכן קבר דוד. בביקורינו בקבר דוד היינו משקיפים אל עבר העיר העתיקה ויכולנו לראות ממרחק את הכותל. כאשר מלאו לי עשר שנים עברה משפחתי להתגורר בשכונת "שנלר" בירושלים בה הוקם בסיס צבאי גדול ומרכזי.

בזמן שהתגוררנו בשכונת ה"בוכרים" במלאות לי  ארבע שנים התחלתי ללכת אל הגן וכשמלאו לי שש שנים עליתי לכיתה א' בבית-הספר "שפיצר" שבראשיתו נבנה בשכונת ה"בוכרים" ולאחר מכן הועבר אל שכונת "שנלר". עם המעבר גם משפחתי העתיקה את מגוריה לשכונה. בבית הספר שפיצר למדתי במשך שמונה  שנים עם סיום בית הספר נשלחתי על ידי הוריי לשוק העבודה על מנת לסייע ולעזור למצב הכלכלי הקשה שהיה במשפחתי.

בשנת 1963 התחלתי לעבוד במפעל טקסטיל זה היה מפעל להלבשה תחתונה .בשנת 1966 עבדתי במסעדת פלאפל.

באותו הזמן הכרתי עלם צעיר ולו זוג עיניים ירוקות, שהיה עדיין  חייל בשירות צבא סדיר בחיל השריון  ושמו ששון לוי הוא נולד בעיר העתיקה, לאחר מלחמת השחרור ברחו כל היהודים ופלשו בבתים שעזבו הערבים וששון היה בגיל 3 כשהם עזבו עם כל המשפחה את עיר העתיקה ופלשו לבית ב "קטמון". לאורך חייו השתתף ונילחם במלחמות  ישראל, ששת הימים בסיני שבמצרים, יום כיפור.

ששון  השתתף בקרבות רבים וביניהם גם בקרב על החרמון ובמלחמת שלום הגליל הראשונה ועוד. לאחר מלחמת ששת הימים ששון ושושנה לוי החליטו לקשור את חייהם זה בזו וברוב הדר ופאר נישאו באושר ובשמחה באולמי ארמון בממילא באותה העת המשכנו להתגורר בשכונת "שנלר".

כעבור שנתיים נולדה לנו בת מקסימה ושמה נעמי ולאחר 5 שנים נולד לנו בן נהדר ושמו יחזקאל, היינו משפחה שמחה עם הרבה טיולים ואושר. בשנת 1973 פרצה מלחמת יום כיפור, ששון התגייס למלחמה ונלחם במסגרת חיל השריון בקרבות סיני כיום חלק ממדינת מצרים. כעבור כמה שנים שוב השתתף ששון במלחמת שלום הגליל הראשונה ומיד לאחריה, נולדו לנו עוד שלוש בנות ושמם לימור, מרים ומיכל בשנת 1983 עברנו משפחת לוי להתגורר בשכונת "גילה שבירושלים, המשכנו להיות משפחה שמחה ומאושרת… בהמשך השנים גדלו ילדינו המשיכו ללימודים ועבודה ולאחר מכן, נישאו והביאו לנו אושר גדול בנכדים רבים ומאושרים.

בהמשך השנים החליטה מיכל ביתנו הצעירה לעבור ולהתגורר בארגנטינה בעקבות אב המשפחה שהיה יליד הארץ. שם החליטו הזוג להרחיב את משפחתם ולהם נולדה ביתם הבכורה לוס, בהמשך תקופת מגוריהם גידלו מיכל ובעלה את ילדיהם באושר רב. הגעגועים למשפחתה של מיכל לא הרפה והם החליטו לנסות ולחזור לארץ ישראל, בשל קשיי התאקלמות וקשיי השפה של אב המשפחה, החליטו שוב המשפחה לנסות לחיות בוונצואלה, שש שנים התגוררו בוונצואלה אך שוב תקפו הגעגועים את המשפחה והם החליטו לחזור הביתה ולשוב למולדת, ומאז הם חיים בבאר יעקב כמשפחה מאושרת ושמחה.

היום אני ולוס מנסות למצות את זמן האיכות יחד עם כל המשפחה בכל זמן אפשרי, בעיקר בתקופת החגים.

 

הזוית האישית

החוויה הייתה שאני לא ידעתי את כל הסיפור הזה ושמעתי אותו לאחרונה. זו חוויה בשבילי מפני שלמדתי את היסטוריה של המשפחה של סבא וסבתא שלי.

מילון

להתגורר
לגור

ציטוטים

”בעזרת השם“

הקשר הרב דורי