מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור קטן והקשר שלי לפלמ"ח

סבתא סמדר אנגרס והנכדה עידן ידידיה
סמדר אנגרס ואביה שמואל איגרא בחתונתה.
הייתי הילדה של כל חברי הגרעין של הורי שהתגייסו לפלמ"ח ולחמו במלחמת העצמאות

שמי סמדר איגרא (שם נעורי) ואנגרס (שמי אחרי הנישואים). נולדתי בחיפה להורים צברים שנולדו בחיפה וגדלו בשכונות קרובות, שמם תרצה ושמואל איגרא.

הורי נפגשו בתנועת הנוער "מכבי צעיר", המשיכו יחד להכשרה של הפלמ"ח בקיבוצים גבעת חיים והסוללים. הורי השתתפו במלחמת העצמאות, ואחרי קום המדינה הם נישאו ובשנת 1951 אני נולדתי. הורי היו הזוג הראשון מאותה הכשרה שנישא ואני הייתי הילדה הראשונה שנולדה.

הבית שלנו הפך למקום המפגש של החברים יוצאי הפלמ"ח. אני הפכתי להיות הילדה של כולם. אני זוכרת ערבים של צחוק, שירה וסיפורים על הימים ההם. אני זוכרת את הטיולים שעשינו עם החברים במקומות שבהם התרחשו הקרבות, ואת סיפורי המלחמה והגבורה שסיפרו אלה שהשתתפו בקרב.

אני זוכרת את הביקורים שלנו בקיבוץ, את הסיפורים על תקופת ההכשרה ואת הצ'יזבטים שהיו מספרים החברים סביב המדורה. את הצחוקים, השמחה, והעצב על החברים שנפלו. חייתי וחוויתי יחד איתם את התקופה המופלאה של המאבק ושל הניצחון במלחמת העצמאות והקמת מדינת ישראל.

עד היום אני בקשר עם אותם חברים מעטים של הורי, שעדיין נשארו בחיים, למרות שהורי נפטרו מזמן. החברים הם חלק מחיי בעבר ובהווה. אני נוצרת את מורשתם בליבי ומעבירה אותה לילדי ולנכדי.

תמונה 1
סמדר אנגרס יחד עם אימה תרצה איגרא ביום חתונתה.

הזוית האישית

סבתא סמדר: עידן נכדתי היקרה! את משוש חיי, אהובת ליבי. מאוד שמחתי שבחרת בי להיות שותפה בפרויקט הנפלא הרב דורי. אוהבת אותך הכי בעולם. סבתא סמדר. עידן הנכדה: בעיניי הילדות שלך הייתה מעניינת.

מילון

הכשרה
הכנה מקצועית חברתית לקראת יציאה למשימה.

ציטוטים

”חייתי וחוויתי יחד איתם את התקופה המופלאה של לפני קום המדינה.“

הקשר הרב דורי