מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא שרת בצבא הרוסי – הצבא האדום

סבא נולד בבתומי גיאורגיה
בתומי בעבר בה סבא נולד
סבא מספר על השרות הצבאי בצבא האדום

שמי לאון טורגייב אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבא שלי. סבא בוריס פוזנצבסקי נולד בשנת 1944 בגיאורגיה בעיר בתומי. הוא עלה לישראל בשנת 1991.

רקע – העיר בתומי

"בַּתוּמי (גאורגית: ბათუმი, עד שנת 1936 נקראה בַּטוּם) או בטומי היא עיר נמל לחוף הים השחור ברפובליקה האוטונומית אג'ריה שבגאורגיה, ומשמשת כבירתה. בתומי היא התחנה האחרונה בקו הרכבת הטרנס-קווקזי והיא נמצאת בקצה הסופי של צינור הנפט בקו-בתומי. העיר ממוקמת כ-20 ק"מ מגבול גאורגיה-טורקיה…. בתומי הוכרזה כעיר בשנת 1878, עם סיפוחה לאימפריה הרוסית, ואוכלוסייתה מונה 160,000 איש."

הקהילה היהודית בבתומי

"בשנת 1922 סגרו השלטונות הסובייטים בית כנסת. ובשנת 1924 פתחו יהודים מקומיים את בית הכנסת והגנו על המבנה. בשנים 1920-1940 גם התקיימה ישיבה בלתי לגלית. בשנים 1922-1928 שימש כרב העיר, נ. ס. ססונקין. במהלך השנים 1925-1929 הוקמו ארבעה בתי ספר יהודיים. ובסוף שנות ה-30 נסגר בית הכנסת. באמצע שנות ה-40 היו בעיר לפחות שני מבנים של בתי כנסת לשעבר. זה שנסגר בשנות ה-30 הפך לאולם ספורט והשני שהיה בבניין קטן שנבנה בראשית שנות ה-30 ושכן ברחוב ה-9 במרס חזר לשמש כבית כנסת לאחר שהקהילה היהודית במקום התארגנה ונרשמה כחוק, בשנת 1945, בשלהי מלחמת העולם השנייה. בית כנסת זה המשיך לפעול עד 1958 לפחות"  (ויקיפדיה)

סבא שרת בצבא הרוסי – הצבא האדום

הייתי סקרן מאוד ורציתי לדעת, שאלתי את סבא שלי אם הוא שירת בצבא? באיזה חייל? מה הוא עשה בשרות הצבאי שלו?  וסבא סיפר לי:

"בשנת 1963 קראו לי לשרת בצבא האדום. זה צבא הקבע של ברית המועצות. אני שרתתי בחייל התותחנים ויריתי קטיושות. בצבא שרתתי בהונגריה במשך שלושה וחצי שנים. החברה בצבא הייתה חמה, היינו חברים מאוד מגובשים, התאמנו והיו תרגילים עם אש חיה ואמיתית. בשנת 1966 קרה מהפך בהונגריה ואני הייתי לצד אלה שהיינו נגד המהפך. "בין  השנים 1956 ל-1988 הונהגה הונגריה בידי יאנוש קאדאר הקומוניסט, שהכניס בסוף שלטונו רפורמות מוגבלות מסוימות בכלכלה והרחיב במידת מה את החרויות במדיניות החוץ. מפלגת הפועלים שבהנהגתו המשיכה להיות נאמנה לקו הסובייטי". (ויקיפדיה)

בזמן ששרתתי בצבא האדום קרתה מלחמת אזרחים בהונגריה בין אלה שהיו נגד המהפך לבין אלה שהיו בעד המהפך. במלחמה זאת לא היו נשקים גדולים ולכן יריתי ברובה אוטומט. במהלך המלחמה חבר טוב שלי היה בשמירה ועבר רכב של הונגרים שהיו בעד המהפך. החיילים ירו עליו המון יריות למזלו כולם עברו מעל ראשו. מרוב הפחד והבהלה, הוא נהיה חיוור ושערו הלבין והוא השתתק. מלחמה זו ארכה 7 ימים. הצד שהיה נגד מהפך ניצח.

באותה שנה אני וחברי רצינו לקחת מנוחה מהשרות הצבאי הארוך. חשבנו מה להגיד, כדי שנוכל להשתחרר ואז אמרנו שיש לנו כאבים בצד –  כאילו יש לנו אפנדיציט. שלחו אותנו לבית חולים צבאי, עשו לנו בדיקה רפואית. הרופא אמר שאין לנו כלום, אבל הוא אמר שהוא עושה לנו ניתוח בכדי להראות לנו את המומחיות שלו. ועשו לנו ניתוח להוצאת אפנדציט. אחרי 3 ימים של ניתוח ברחנו מבית החולים בחזרה לצבא.

אחרי המעשה שעשינו קבלנו עונש. המשכנו לשרת באותו גדוד עד סוף השרות.

הזוית האישית

לאון טורגייב: זו הייתה חוויה לשמוע את הסיפורים של סבא, מה היה פעם? ומה סבי הרגיש ועשה, בשבילי זו מזכרת לכל החיים.

מילון

בתומי
בַּתוּמי (גאורגית: ბათუმი, עד שנת 1936 נקראה בַּטוּם) או בטומי היא עיר נמל לחוף הים השחור ברפובליקה האוטונומית אג'ריה שבגאורגיה, ומשמשת כבירתה. בתומי היא התחנה האחרונה בקו הרכבת הטרנס-קווקזי והיא נמצאת בקצה הסופי של צינור הנפט בקו-בתומי. העיר ממוקמת כ-20 קילומטרים מגבול גאורגיה-טורקיה. בסביבת בתומי ישנם מטעי הדרים ושדות תה. ענפי התעשייה בעיר הם זיקוק נפט, בניית ספינות, תעשיית המזון ותעשיית מנורות. בתומי הוכרזה כעיר בשנת 1878, עם סיפוחה לאימפריה הרוסית, ואוכלוסייתה מונה 160,000 איש.

הצבא האדום
הצבא האדום היה הכינוי של צבא הקבע של ברית המועצות (השם המלא עד שנת 1946 הוא הצבא האדום של הפועלים והאיכרים - Рабоче-Крестьянская Красная Армия או בר"ת PKKA; אחרי 1946 נודע באופן רשמי בשם "הצבא הסובייטי"), שהיה אחד הזרועות בכוחות המזוינים של ברית המועצות. הצבא האדום נקרא כך, בגלל צבע הדגל המזוהה עם המפלגה הקומוניסטית. הצבא האדום הוקם על ידי המפלגה הקומוניסטית של ברית המועצות בהנהגת טרוצקי לאחר מהפכת אוקטובר ב-1917,

אפנדיציט
דלקת בתוספתן שגורמת לכאבי בטן

ציטוטים

”בזמן ששרתתי בצבא האדום קרתה מלחמת אזרחים בהונגריה“

הקשר הרב דורי