מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור על פיצוץ במלחמת השיחרור

אני וסבא בכתה
שיירת אספקת מזון במלחמת השחרור ויקיפדיה
סיפור ממלחמת השחרור

הפיצוץ האדיר

הזמן הוא מלחמת השחרור 1948, ואני בן-8.

אני גר אצל משפחה אומנת בקריית ביאליק במרחק של מאות מטרים אחדים מהכביש הראשי חיפה-עכו, מול קריית מוצקין. השעה בערך 16:00 ואני בבית עם עוד שני ילדים בגילי ושני מבוגרים. פתאום נשמע קול פיצוץ אדיר!!! כל השמשות בבית התרסקו כולנו ממש פחדנו וילדה אחת שהייתה איתנו בכתה והיינו צריכים להרגיע אותה לא הבנו מה קרה, ואחר כך נודע לנו שכל השמשות בקריית ביאליק התרסקו ואחר כך השתרר שקט ולאט לאט כולנו נרגענו.

יותר מאוחר נודע לנו ששיירה ערבית עמוסה בחומרי נפץ הייתה בדרך מלבנון לחיפה להביא חומרי מלחמה לערבים בחיפה שהייתה עדיין חצי חצי יהודים וערבים. ליד קריית ביאליק התפתח קרב בין צה"ל לשיירה וברגע מסוים התפוצצה משאית עמוסה בחומרי נפץ פיצוץ כזה חזק שריסק את כל השמשות בקריית ביאליק ובקריית מוצקין.

קצת רקע על המלחמה מלחמת העצמאות

מלחמת השחרור בתחילתה הייתה מלחמת אזרחים ולכן אף אחד לא ידע מאיזה כיוון תבוא צרה, כי האויב היה מכל הכיוונים. כתוצאה מכך היינו בפחד מתמיד ולכן כשהתחילו יריות ואחריהן פיצוץ אדיר הרגשנו שזה הסוף שלנו, שכולנו עומדים למות ולאט לאט כשהתחיל השקט נרגענו, ואחר כך סיפרו לנו מה באמת קרה.

בתקרית זאת נהרגו שני חיילים שלנו, אחד מהם היה זה שזרק רימון יד לתוך המשאית שהתפוצצה והוא התפוצץ יחד איתה, והשני נהרג בקרב היריות.

הזוית האישית

עלמה: ישבתי בכיף עם סבא שלי והקשבתי לסיפוריו. הוא דיבר ואני כתבתי ותעדתי את הסיפור.

 

מילון

משפחה אומנת
משפחה שמחזיקה ילדים זרים שמסיבה כלשהי לא גרים עם משפחתם

מלחמת העצמאות
מלחמת העצמאות (נקראת גם מלחמת השחרור, מלחמת הקוממיות, מלחמת תש"ח, ומלחמת 1948) החלה ב-30 בנובמבר 1947. מיד לאחר קבלת תוכנית החלוקה של האו"ם, תקפו ערביי ארץ ישראל את היישוב היהודי בארץ ישראל כדי למנוע את יישומה של התוכנית.

ציטוטים

”"לא שווה להתרגז על שטויות"“

הקשר הרב דורי