מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור על הקמת מדינת ישראל

מפגש בתוכנית הקשר הרב דורי
מפגש פתיחה והכרות
סוס עץ ועליו רוכב

שמי צביה קדרון נולדתי ב1938 בעיר חיפה.

כשהייתי בת עשר ביקרתי ביריד חיפה. יריד הוא התכנסות של אנשים שנועדה להצגת סחורה, למסחר בה ולצורכי בידור. ניתן לראות ביריד סוג של פסטיבל. בניגוד לשווקים, ירידים מתכנסים באופן חד או דו שנתי. מסורת הירידים התפתחה באימפריה הרומית וזכתה להתחדשות באופן נרחב באירופה בימי הביניים. (ויקיפדיה).

זה היה במוצאי שבת ב15.5.1948ובאחת ההגרלות ביריד זכיתי בסוס עץ ועליו רוכב, ומאוד התאכזבתי מהזכייה. בשתיים בלילה התעוררנו לקול צעקות ושירה חזקה. כשהסתכלתי בחלון ראיתי אנשים רוקדים במעגלים ושרים, ולא הבנתי למה.

כולנו ירדנו לרחוב, ושמעתי אותם מדברים על זה שהכריזו על הקמת מדינת ישאל! הכרזת העצמאות של מדינת ישראל התקיימה ביום שישי, ה' באייר ה'תש"ח, 14 במאי 1948 בעיר תל אביב, בבית דיזנגוף שבשדרות רוטשילד 16. בטקס, שהתקיים בהתאם להחלטת מנהלת העם כשמונה שעות לפני סיום המנדט הבריטי בהתאם להחלטת החלוקה של עצרת האו"ם מכ"ט בנובמבר 1947, הכריז יושב ראש מנהלת העם דוד בן-גוריון על הקמת מדינת ישראל ונחתמה מגילת העצמאות. מאז חוגגת מדינת ישראל מדי שנה בתאריך עברי זה (או בסמוך לו) את יום העצמאות. (ויקיפדיה),

אני זוכרת שאבא שלי בא אליי ואמר: "את זוכרת שזכית בסוס עץ ועליו רוכב?" אמרתי לו שאני זוכרת, ואבא צחק ואמר שבזכות זכייתי בסוס הגיע הרוכב, עם הכרזת מדינת ישראל ומגילת העצמאות." ומאוד התרגשתי.

הזווית האישית

צביה קדרון ונכדתה נגה, השתתפו בתוכנית הקשר הרב דורי, בבית ספר מרחבים בכפר יהושע בתשפ"ב – 2022

מילון

מגילת העצמאות
מגילת העצמאות היא המסמך המכריז על הקמתה של מדינת ישראל. "מגילת העצמאות" הוא אמנם שמה המקובל, אך שמה הרשמי הוא "הכרזה על הקמת מדינת־ישראל", ובשם זה פורסמה בעיתון הרשמי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אבא צחק ואמר שבזכות זכייתי בסוס הגיע הרוכב עם הכרזת מדינת ישראל ומגילת העצמאות“

הקשר הרב דורי