מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור על שתי אחיות ומיטה אחת

יש
יש
את הסיפור הזה שמעתי מסבתי פעמים רבות במהלך חיי, אבל תמיד כיף לשמוע אותו מחדש.

שמי אורי ארנוב השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם סבתא שלי רוני. סבתא רוני נולדה בשנת 1934 לבית משפחת ארזי. סבתא נולדה בכפר יהושע.

כשסבתי, רוני ארנוב, רק נולדה, אמרו לאחותה הגדולה, בתיה, כי עליה לפנות את מיטתה לטובת אחותה הקטנה וכי מעכשיו היא צריכה, ערב ערב, "לנדוד" ממיטה למיטה. באותם זמנים המשפחה שכללה אז 6 נפשות, התגוררה בצריף קטן ורעוע בכפר יהושע, ולא היה להם מקום וכסף לעוד מיטה.

כפר יהושע, הינו מושב בעמק יזרעאל, כשני קילומטרים דרומית לרמת ישי, בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל. הוא נוסד ב-12 באוגוסט 1927. כשסבתא נולדה בשנת 1934, היו ימים צמצום וחיו בתנאים צנועים ופשוטים.

האחות הגדולה בתיה ממש לא רצתה לפנות את מיטתה לאחותה בטענה כי היא רוצה "לשמור את המיטה לתינוקת שתיוולד" לה. כמובן שכל תחנוניה של בתיה לא הועילו, והיא אכן נאלצה לבלות כל לילה במיטה של בן משפחה אחר. אותו אירוע לא השפיע על יחסן של האחיות לטווח רחוק וכיום הן שומרות על קשר חזק וטוב.

סבתא רוני מספרת על הקולאז' המשפחתי

"בתוך מסגרת ירוקה, עם כיתוב מוזהב, "לעוד הרבה שנים ביחד, המשפחה", קיימות עשרות תמונות מרגשות של משפחתי מכל השנים: ילדות, נעורים, נישואים וכו'…"

הקולאז' הגיע אל ביתם של סבא וסבתא שלי כמתנה ליום הולדת מכלתן, אמא שלי – יעל, שגם הכינה את המתנה. תמיד שאני מסתכלת על החפץ המדהים הזה, אני מלאת שמחה, אושר ובעיקר תודה על כך שזכיתי דווקא במשפחה שלי. סבתי גם היא שמחה מאוד כשהיא מביטה על הקולאז'.

הזוית האישית

סבתא רוני: המשפחה, הילדים והנכדים גורמים לי להיות שמחה מהמשפחה הנחמדה שיש לי.

אורי ארנוב: אני חושבת שכל פעם שבן משפחה מעביר מבט על הקולאז' המשפחתי שאימי הכינה, הוא גם נמלא שמחה והודיה.

מילון

כפר יהשוע
כְּפַר-יְהוֹשֻׁעַ, מושב בעמק יזרעאל, כשני קילומטרים דרומית לרמת ישי, בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל. נוסד ב-12 באוגוסט 1927. חיים בו כ-1,100 תושבים ויש בו 90 נחלות חקלאיות ששטחן הכולל 9,500 דונם. ןיקיפדיה

ציטוטים

”אני מלאת שמחה, אושר ובעיקר תודה על כך שזכיתי דווקא במשפחה שלי.“

הקשר הרב דורי