מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור עליית סבא משה

סבא משה ואני בבית התפוצות
סבא משה בצעירותו על הסוס
בניית מושב בית עזרא ועלייתי

אני, משה שהרבני, נולדתי בבעיר בצרה שבעירק בשנת 1937. עליתי לארץ ב-1949.

סיפור עלייתי

הערבים בעיראק בשנות הארבעים התנכלו ליהודים לכן נאלצנו לעזוב את המדינה ולברוח לישראל.

אני עליתי לארץ דרך התנועה הציונית, לבד ללא הורים. העבירו אותי עם עוד נערים את המפרץ הפרסי בסירות, לכיוון גבול איראן. (איראן הייתה ביחסים טובים עם היהודים). אכסנו אותנו במחנה באיראן קרוב לחודשיים בעיר הנקראת אהוואז. לאחר חודשיים עלינו בטיסה לישראל, משם העבירו אותי למוסד "בן שמן".

נשארנו שם כמה חודשים. מבן שמן העבירו אותי לקיבוץ גת שבדרום. בקיבוץ התחלנו ללמוד ולעבוד בכל מיני עבודות חקלאיות. בשנות החמישים הורי עלו ארצה ונודע לי שהם הגיעו למושב שנקרא אשדוד א' (כעת נקרא בית עזרא). לאחר שנודע לי שהם הגיעו וגרו באוהלים והמצב הכלכלי היה ירוד נאלצתי לעזוב את הקיבוץ בכדי לעזור להורי ומשם התחיל סיפור בניית המושב.

בניית מושב בית עזרא

מכיוון שהייתה עליה גדולה בשנות החמישים והמדינה הייתה צעירה, הסתפקנו במה שהיה. לאחר זמן מה התחלנו לבנות את הבתים. את כל העצים והבלטות הבאנו מכפר ערבי נטוש שהיה ליד המושב. התחלנו לעבוד בחקלאות ובין היתר חילקו לנו סוסים ופרדות בכדי שנוכל להיעזר בהם לעבד את האדמה. כאשר סיימו לבנות את הבתים חילקו את הבתים לפי גודל המשפחה. משפחה גדולה קיבלה בית גדול, בעל שני חדרים, ומשפחה קטנה קיבלה בית קטן – חדר ופינת אוכל.

לאחר כמה שנים חלק מחברי המושב נטשו את הבתים ועברו לגור בעיר. אל הבתים הנטושים הגיעו במקומם תושבים חדשים מארצות אחרות ללא תשלום. נתנו לכל משק לבנות לולים חקלאיים ולגדל עופות לפיטום ותרנגולות להטלת ביצים. המושב קיבל משאית כדי לשמש את התושבים לצורכי הסעת חולים ונשים בהריון לבתי חולים. המשאית שימשה גם לאספקת מזון והובלת ירקות לשוק הסיטונאי ולכל מני צרכים אחרים. ובנוסף, הייתה עגלה עם סוס שהסיעה את הילדים לבית הספר ואני הייתי העגלון.

תמונה 1
הילדים על הגעלה בדרך לביה"ס

במושב לא היו טלפונים וטלוויזיות, הטלפון היחידי ששימש את כל התושבים היה באחד הבתים, וכדי להשתמש בו היה צריך לשלם כסף.

מאז המושב התחיל להתפתח, לאט לאט נבנו כבישים ונבנה אזור חדש במושב הנקרא "ההרחבה". המושב שינה את שמו מאשדוד א' לבית עזרא על שם עזרא בן שריה הסופר.

הזוית האישית

עדי הנכדה: תכנית הקשר הרב דורי מחברת בין הסבא והנכד . ני נהניתי מאוד מהתוכנית, אהבתי לכתוב את הסיפור התחברתי והכרתי יותר את המורשת שלנו ושל המשפחה שלנו.

סבא משה: נהניתי להיות עם נכדתי ולספר את הסיפור שלי, כמו כן, מהביקור בבית התפוצות והעבודה הפוריה יחד עם המורות, הסבים והנכדים.

מילון

פרדות
פֶּרֶד (בנקבה: פְּרֵדָה) שם מדעי: הוא בן-כלאיים של זיווג חמור עם סוסה או של אתון עם סוס.

ציטוטים

” למדתי שהיה מאוד ציוני והלך בדרך שלו ועזב את משפחתו רק כדי לעבור ארצה.“

הקשר הרב דורי