מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתי ארצה מדרום אפריקה

אני וסבתא
סבתא נולדה ביוהנסבורג - ויקיפדיה
עלייתי וחוויותי

שמי הדר ברנס השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי ואני מביאה  את סיפורה של סבתי. סבתי נולדה בדרום אפריקה בעיר יוהנסבורג, בשנת 1945 לבית משפחת זיגלבויים ועלתה לארץ בשנת 1968.

רקע – קהילת יהודי יוהנסבורג

"ביוהנסבורג קהילה יהודית גדולה, ותיקה ומבוססת, המונה כ-55,000 איש – כשני שלישים מכלל יהודי דרום אפריקה. קרוב ל-10% מאוכלוסייתה הלבנה של העיר היא יהודית, ומתרכזת היום בעיקר בפרוורים הצפוניים האמידים. כבר בשנותיה הראשונות של העיר היוו היהודים כ-10% מאוכלוסייתה. יהודים הגיעו בתחילה מבריטניה ומגרמניה, ותוגברו בגל גדול שהגיע ממזרח אירופה (בעיקר מליטא ומלטביה). בעיר כ-50 בתי כנסת, ו-9 בתי ספר יהודיים. היהודים עוסקים בעיקר במסחר ומקצועות חופשיים, ומהווים את עמודי התווך של כלכלת העיר". (ויקיפדיה)

סבתא מספרת:

"עליתי ארצה בשנת 1968 הייתי בת 23. עליתי לבד במסגרת פרטית. כל חיי הייתי בתנועת נוער ציונית. אחרי לימודי בתיכון וסיום בחינות הבגרות, נסעתי לישראל והשתתפתי במכון למדריכי חו"ל במשך שנה בארץ. חזרתי בתום שנת ההשתלמות לדרום אפריקה והמשכתי שם את לימודי וסיימתי תואר אקדמאי. ידעתי שבסוף לימודי אני אעלה לארץ.

המקום הראשון בו נקלטתי בארץ היה חצי שנה בתל אביב ואח"כ באולפן בירושלים.

אירוע מיוחד הזכור לי: כאשר עברתי לגור בירושלים בתור רווקה צעירה אנגלו סקסית, לא התקבלתי יפה ברחוב בו גרתי והשכנים די מיררו את חיי. זריקת פסולת לחצרי, קללות על השער, חיתוך רשתות שעל החלונות, בקיצור-התחלה לא קלה או לבבית במיוחד. הרגשתי תסכול אך גם אופטימיות שהדברים ישתפרו וכך היה.

היה לי קשה למצוא עבודה. לצערי הרב אנחנו לא כל כך מצטיינים בקבלת האחר – השונה גם אם הוא יהודי או כל אדם מדת אחרת.

הזוית האישית

שמי הדר ברנס השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי ואני מביאה את סיפור עלייתה של סבתי לארץ מדרום אפריקה בשנת 1968.

 אני וסבתא משתתפות בתכנית

תמונה 1

 

 

מילון

יוהנסבורג
יוהנסבורג (באנגלית: Johannesburg, מכונה גם Joburg, או Jozi) היא העיר הגדולה והמאוכלסת ביותר בדרום אפריקה, ומרכז הסחר והכלכלה של המדינה. היא גם בירת פרובינציית חאוטנג (הכוללת בעיקר את יוהנסבורג, פרטוריה ופרווריהן). יוהנסבורג היא המרכז הפיננסי של המדינה, ומקום מושב הבורסה לניירות ערך הגדולה באפריקה. ויקיפדיה

אנגלו סקסי
יליד מדינה דוברת אנגלית

ציטוטים

”לצערי הרב אנחנו לא כל כך מצטיינים בקבלת האחר - השונה גם אם הוא יהודי “

הקשר הרב דורי