מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור עלייתו לארץ של סבי, יצחק שריקי

תמונה שלי עם סבא שלי!
סבי בשיעור איגרוף בנהלל
סיפור עלייתו של סבי ארצה הינו סיפור מרגש המספר על קשיי העלייה לארץ והשתלבותו בה

סבי,יצחק שריקי נולד בתאריך 18.1.1935 בעיר פאס שבמרוקו. בן לרוחמה ואליהו שריקי.
בשנות ה- 40, לאחר מלחמת העולם השנייה, הגיעו סוכנים מארץ ישראל שארגנו עליות לארץ לגילאים השונים. לאחר כמה מחשבות הודיע סבי, אז ילד בן 14 למשפחתו שהוא עולה ארצה. בשנת 1950 עלה סבי יחד עם עליית הנוער ללא הוריו או אחיו.
באותו בוקר אביו של סבי הביא אותו לתחנת הרכבת שבעיר פאס לנסיעה לעיר קזבלנקה למחנה עולים. גם היום, כאשר סבי משחזר את הסיפור הוא נרגש ביותר ומעלה חיוך על פניו. לפני עלייתו של סבי לרכבת אביו התחרט טיפה וניסה לשכנע אותו להישאר. מבלי שאביו הבחין סבי ברח ועלה על הרכבת. במשך שבועיים היה סבי במחנה עולים שם עבר בדיקות רפואיות. לאחר שהתברר שהכל בסדר מבחינה בריאותית הוא המשיך יחד עם עליית הנוער להפלגה באונייה ליעד הבא העיר לה-קורניש שבצרפת למחנה נוסף שנקרא "villa gabby", למשך חודש ושם ארגנו אותם (את הילדים) לקראת מחנות נוספים בצרפת.
לאחר מכאן הועברו למחנה נוסף בשם "chteau julhonce", שם הם למדו על ישראל, את השפה, החינוך וכיוב'. הם שהו במחנה זה במשך שלושה חודשים. ומשם נלקחו לנמל בעיר מרסיי ויצאו לשייט שנמשך שלושה ימים עד ליעד הנחשף-נמל חיפה. אחרי הירידה מהאונייה הועברו להאנגר ושם רוססו בחומר חיטוי שנקרא ddt, ומשם נלקחו לאחוזת קליטה בכרמל,תחנת איסוף זמנית עד לשיבוצם במקומות שונים בארץ. לאחר שבוע נלקחו למושב בן שמן שם נחשף לשירים עבריים ולציונות, ואז החל שלב השיבוצים.
סבי שובץ לבית ספר חקלאי במושב נהלל, המושב השיתופי הראשון בצפון הארץ. שם השתלב כרפתן במסלול החקלאי שכלל חצי יום לימוד וחצי יום עבודה. לאחר שסיים את בית הספר עד לגיוסו בצבא עבר קורס מדריכי נוער "בבית ברל" בכפר סבא.
בתאריך 2.2.1953 התגייס סבי לצבא ושם הוצב בחיל התותחנים והגיע לדרגת רב סמל סוללה. לקראת יום העצמאות (מאי 1954) הוענק לסבי אות מצטיין הנשיא, על-ידי נשיא המדינה דאז יצחק בן צבי ז"ל.
באחת המסיבות של הצבא היה לסבי חבר ששירת איתו באותו מחנה והוא הביא את אשתו ואת גיסתו. אותו חבר הכיר לסבי את גיסתו, שזו בעצם סבתי,ג'ולייט (ילידת 29.2.1934, קזבלנקה,מרוקו). נולדו להם שלושה ילדים: אלי, דורית ורונית (תאומות).דורית היא אמא שלי!
 
תשע"ו, 2016 

מילון

האנגר
מבנה סגור ענק.

חומר חיטיו ddt
חומר חיטוי והדברה. בעת קליטת העלייה ההמונית בראשית ימי המדינה, נהגו לרסס את כל העולים החדשים בדי-די-טי, במטרה להשמיד טפילים שהיו על עורם.

ציטוטים

”"you understand my boy"“

הקשר הרב דורי