מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתה של אימי בספינת המעפילים סלבדור

סבא יצחק עם הנכד אביב וחברו איתן בתכנית
הוריו של סבא יצחק
סבא מספר על עליית אמו בספינת המעפילים "סלבדור"

שמי יצחק יעקב, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדי וחברו. להלן סיפורי:

בשנת 1940 עלתה המשפחה של אימי מרסלה מבולגריה באנייה בשם סלבדור לכיוון ישראל. האנייה וההפלגה היו לא חוקיים, ההפלגה יצאה בחודש דצמבר באותה שנה. בדרך מנמל ורנה הייתה סערה מאוד חזקה בים השחור ובים מרמרה, והאנייה התנדנדה חזק. נוצר נזק לאונייה והחלו להיכנס מים לאנייה. לאחר כמה שעות האנייה טבעה. באנייה היו בזמן ההפלגה כ-350 איש, מתוכם ניצלו כ-110 איש. בין הנספים (הוריה ושני אחיה של אימי). אימי ניצלה בזכות אביה ששחה איתה לחוף, השאיר אותה בחוף וחזר לאנייה להוציא עוד אנשים, אבל לא חזר יותר.

כל הניצולים נאספו ע"י ממשלת טורקיה והוחזרו לארץ המוצא (בולגריה). כל סיפור האונייה והעפלתה לארץ ישראל מופיע באתר של העמותה סלבדור. כמו כן, בהר הרצל בירושלים הקימה המדינה אנדרטה בה טמונות כל העצמות של הנספים בהפלגה הזאת. לאחר כ-8 שנים עלתה אימי עם עליית הנוער לארץ ישראל, המנדט הבריטי עצר את האנייה ועיכב את כל הנוסעים במחנה בקפריסין. לאחר מספר חודשים הם שוחררו ונשלחו לישראל בצורה חוקית ומסודרת.

הזוית האישית

הנכד אביב וחברו איתן: מאוד נהנו לכתוב את הסיפור כי הוא היה מאוד מעניין.

מילון

נספים
נפטרו באסון

סלבדור (אוניית מעפילים)
שמה של אוניית מעפילים אשר הפליגה ב-3 בדצמבר 1940 מנמל וארנה שבבולגריה, במסגרת מפעל ההעפלה הפרטי של ד"ר ברוך קונפינו ועל סיפונה 352 מעפילים. ב-12 בדצמבר 1940 לפנות בוקר טבעה הספינה בים מרמרה מול חוף סיליברי ו-238 מעפילים נספו באסון. טביעת הסלבדור עוררה הדים רבים בבולגריה ומחוצה לה ובעקבותיה הופסק מפעלו של הד"ר קונפינו. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”תזרום עם החיים“

הקשר הרב דורי