מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתו של סבא אברהם ירמיהו מעיראק

סבא אברהם ז"ל ואני התינוק
סבא אברהם ז"ל
סיפור העליה של סבא מעירק לישראל

שמי עידו ירמיהו, אני השתתפתי בתכנית הקשר הרב דורי השנה ובחרתי לתעד ולהעלות את סיפורי של סבי אברהם ירמיהו. סבא אברהם נולד בעיראק בעיר חנקין בשנת 1932. העיר חנקין בעיראק נמצאת ליד הגבול עם איראן.

רקע לסיפור – יהדות עיראק

"בעיראק שהייתה תחת מנדט בריטי מ-1920, מעמדם המשפטי של היהודים היה זהה למעמד המוסלמים, ובמפקד של 1920 בעיראק היו 87,488 יהודים. ניתנו ליהודים 5 מושבים בפרלמנט, זכות לנהל מערכות חינוך ודת עצמאיות וכן להתקבל למוסדות-חינוך ממלכתיים ולמשרות ממלכתיות. כמו כן, בתקופה זו היה יהודי בשם ששון חזקאל שכיהן בשנים 1920-1923 כשר האוצר של עיראק, אשר תרומתו לפיתוח כלכלת עיראק ניכרה למשך שנים רבות. מעמד זה נשמר גם כאשר קיבלה עיראק עצמאות ב-1932 תחת שלטון פייסל הראשון. אולם כשהוא מת, וגאזי מלך עיראק החליפו ב-1933, החלה אפליה ומעמדם הורע, ורבים מהם נושלו ופוטרו ממקומות עבודותיהם". (ויקיפדיה)

סבי נולד בשנת 1932 בעיר חנקין שבצפון עיראק.

סבי סיפר שבאמצע העיר זרם נהר החידקל ומסביב לעיר ולבתים היו המון פרדסים ומים בשפע. להוריו תופחה וציון נולדו ארבעה בנים ובת: חי ז"ל, אסתר ז"ל, יצחק, סבא אברהם ז"ל ויעקב. בעיירה חנקין הם התפרנסו בעיקר ממסחר והיו בעלי מלאכה שונים. הם השתלבו גם בעבודות במוסדות הערביים שהיו בעיר – בהוראה, פקידות, מכירות ועוד.

החינוך בבית היה היה חינוך. היה חינוך יהודי גם במוסדות יהודים, היו כיתות קטנות של ילדים, הבנים למדו בעיקר לימודי תורה והבנות מקצועות שקשורים למלאכה ועבודות הבית כמו תפירה, צביעת בדים אריגה וכו'.

קריאה והעשרה על הקהילה היהודית בבגדד, עיראק – אתר בית התפוצות

סוחרים בבגדד. בית התפוצות, המרכז לתיעוד חזותי ע"ש אוסטר

תמונה 1

 

הזוית האישית

עידו ירמיהו: שמח שסבא אברהם זכה להכיר אותי, עבורי זו הייתה חויה יפה לתעד את סיפורו כחלק מעבודת שורשים שהכנתי.

מילון

יהדות עיראק
בעיראק שהייתה תחת מנדט בריטי מ-1920, מעמדם המשפטי של היהודים היה זהה למעמד המוסלמים, ובמפקד של 1920 בעיראק היו 87,488 יהודים. ניתנו ליהודים 5 מושבים בפרלמנט, זכות לנהל מערכות חינוך ודת עצמאיות וכן להתקבל למוסדות-חינוך ממלכתיים ולמשרות ממלכתיות. כמו כן, בתקופה זו היה יהודי בשם ששון חזקאל שכיהן בשנים 1920-1923 כשר האוצר של עיראק, אשר תרומתו לפיתוח כלכלת עיראק ניכרה למשך שנים רבות. מעמד זה נשמר גם כאשר קיבלה עיראק עצמאות ב-1932 תחת שלטון פייסל הראשון. אולם כשהוא מת, וגאזי מלך עיראק החליפו ב-1933, החלה אפליה ומעמדם הורע, ורבים מהם נושלו ופוטרו ממקומות עבודותיהם.

ציטוטים

”בעיירה חנקין שבעיראק הם התפרנסו בעיקר ממסחר והיו בעלי מלאכה שונים“

הקשר הרב דורי