מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור עלייה של סבתא ז'אנה

אני וסבתא בבר מצווה שלי
סבתא שותה תה
סבתא ז'אנה מספרת על עלייתה לישראל

הקשר הרב דורי של סבתא ז'אנה ושי

"העלייה לישראל מברית המועצות לשעבר, או מחבר המדינות העצמאיות, בשנות ה-90 של המאה ה-20 החלה למעשה עוד בסוף שנות ה-80 עם פתיחת שעריה של ברית המועצות בעידן שלטונו הליברלי של מיכאיל גורבצ'וב. קצב העלייה לא היה אחיד, ורוב העולים הגיעו בתחילת שנות ה-90. במהלך העלייה עלו מאות אלפים לישראל, עד שבתחילת שנת 2000 הגיע העולה המיליון על אף שבפועל ברית המועצות כבר לא התקיימה". (ויקיפדיה)

שמי ז'אנה, נולדתי בשנת 1940 בלוגנסק שבאוקראינה לבית משפחת פטושקין.

תמונה 1

בשנת 1995 החלטנו לעלות לארץ – אני, הבת הקטנה שלי דיאנה, הבת הבכורה אינה, עם בנה איגור הבכור, ובעלה ליאוניד, וחמותי רוזה. לצערי בעלי לא היה יכול להעלות לארץ כי הוא נפטר בשנת 1991 מסרטן.

חמותי רוזה הייתה מאוד זקנה וחולה, והרופאים לא הרשו לה לטוס במטוס. בסוכנות אמרו שיש אפשרות לשוט באנייה. האנייה הזאת הושכרה ע"י נוצרים לעליית היהודים לארץ ישראל, בגלל שהם האמינו שכאשר כל היהודים יהיו בארץ ישראל יבוא המשיח .

ארזנו הרבה מאוד דברים ועלינו על רכבת מלוגנסק לעיר אודסה. שם גרנו חמישה ימים ולאחר מכן אנחנו הפלגנו באנייה לארץ ישראל. האנייה הייתה גדולה מאוד  וגבוהה ולא יכולנו לעלות לספינה, כי חמותי הייתה על כיסא גלגלים. לאחר כמה זמן הגיעו שני אנשים חזקים והעלו את חמותי  עם כסא הגלגלים לאנייה. הפלגנו שלושה ימים והגענו עד שהגענו לנמל חיפה.

כיום, בשנת 2019, יש לי ששה נכדים, שלושה מדיאנה ושלושה מאינה ואנחנו מתגוררים באר שבע.

הזוית האישית

שי שטיימן: נהנתי מאוד  מהשתתפותי בתכנית הקשר הרב דורי והתחברתי לסבתא שלי יותר.

מילון

достать продукты
משהו שמאוד קשה למצוא ולקנות

ציטוטים

”«Храни хлеб на еду и деньги на день зла».“

הקשר הרב דורי