מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור עלייה של סבי ברוך וזאן

באחד המפגשים - חפץ שהתגלגל מדור לדור.
ינון ואור באחד המפגשים.
סיפור ילדות בצל היהדות.

קוראים לנו ינון וזאן ואור סרוסי ואנו משתתפים בתכנית הקשר הרב דורי בבית ספרינו אחת לשבועיים.

אנו רוצים לשתף אתכם בסיפור חיים של סבא של ינון. בשנת 1948 (שנת קום המדינה) משפחתו של סבי עזבה את תוניס ועברה לגור בצרפת, שם היה ריכוז של עולים מתוניס שרצו לעלות ארצה.

בשנת 1950 משפחתו של סבי עוזבת את צרפת ועולה לארץ ללא אביו, שנשאר כדי לטפל בחנות שהייתה לו שם ועולה לארץ מאוחר יותר.

כשהם הגיעו לארץ לקחו אותם למעברת עולים בפרדס חנה. בהתחלה התנאים במעברה היו מאוד קשים. הילדים הקטנים, סבא ואחותו יעל שהייתה קטנה ממנו, סבלו ממחלות. אחותו יעל נלקחה לבית החולים רמב"ם ומבית החולים נמסר מאוחר יותר שהיא נפטרה. גורלה האמיתי של יעל לא ידוע עד היום, יתכן שנמסרה לאימוץ או שנפטרה אם כי משפחתו של סבי לא ראתה מעולם תעודת פטירה שלה.

אמא של סבא ואחיותיו הגדולות עבדו בכיבוס בגדים ובתפירה כדי לעזור בפרנסת שהייתה קשה. בגיל 12 סבא התייתם מאביו שנפטר ממחלה קשה ומשתייה. מסיבת הבר מצווה שהתקיימה שנה מאוחר יותר הייתה בחיק המשפחה והחברים בביתם בפרדס חנה וזכורה לסבא כמסיבה נעימה וחביבה.

סבא ברוך שיחק בשכונה עם החברים השכנים ותלמידים מבית הספר הם שיחקו בשלושה מקלות, משחקי מכוניות עם מסלולים ועוד.

סבא ברוך למד בבית הספר ישורון בפרדס חנה. כשהיה ילד הוא וחבריו לכיתה התייחסו מאד יפה למורים וקיבלו גם יחס טוב והיייתה שם משמעת חזקה. בבית הספר היה להם טיול פעמיים בשנה. הטיולים היו מתקיימים במשאית ששמו בהם כיסאות והיו עולים למשאית בעזרת סולם וככה היו נוסעים לטיול. לסבא ברוך היו לפעמים מסיבות בעיקר בסיום שנה או ביום הולדת.

סבא ברוך אהב מאוד את המנהל שקראו לו מר שיפר, הוא היה דמות חינוכית עבורו. המקצועות שסבא ברוך אהב הם: כל מקצועות הקודש ומדעים והמקצוע שלא אהב במיוחד היה אנגלית. בבית הספר לא היה חדר אוכל הם היו צרכים לקחת כריכים מהבית. המאכל האהוב היה קציצות טוניסאיות וגם היה להם ממתקים כמו קרמבו וסוכריות.

הזוית האישית

ינון וזאן ואור סרוסי שמעו את סיפורו של סבא ברוך וזאן ותעדו אותו במפגשי תכנית הקשר הרב דורי בבית הספר.

מילון

מעברות
מעברה: "יישוב קליטה", הייתה יישוב זמני, במדינת ישראל בשנות ה-50.

ציטוטים

”"התייחסנו מאד יפה למורים והייתה משמעת חזקה".“

הקשר הרב דורי