מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור עלייה לארץ ישראל

קפה יפה נוף בתכנית הקשר הרב דורי
קפה יפה נוף - בתכנית הקשר הרב דורי
הסיפור מתאר את העלייה שלי לארץ ישראל

אני קלודין לוי,  אני בת 66, נולדתי בישנת: 1953, בעיר גבס, בתוניס. עליתי לארץ ישראל בשנת 1958. אני אימא לשלושה ילדים וסבתא לשמונה נכדים.

למדתי עד גיל 6 בתוניס. באותה תקופה התחילו להציק ליהודים וכל פעם יצאה משפחה אחרת לארץ, מחשש לפגיעה בהם בגלל זהותם היהודית.

ערב אחד הודיעו לנו שאנחנו חייבים לעזוב הכול, לקחת מה שאפשר ולעלות לאנייה שתיקח אותנו לארץ ישראל.

היו גלים מאוד סוערים, הטלטלה באנייה הייתה מאוד קשה , פחדנו וכמעט לא ישנו בכלל. ההתרגשות הייתה בשיאה כי הרגשנו שדברים טובים הולכים לקרות.

לקח לנו מספר ימים להגיע לישראל. המסע היה מפרך ולא פשוט, חוסר הוודאות הטריד אותנו מאוד.

כשהגעתי לישראל למדתי בבית ספר בכיתה א', זה היה לי קשה מאוד כיוון שלא ידעתי לדבר עברית, כי בתוניס דיברנו ערבית, תוניסאית וצרפתית.

כשהייתי קטנה, לפני 60 שנה, לא היו מלחמות והרגשנו בטוח בארץ. החלום שלי היה להצליח וללמוד בארץ. הייתי טובה בהתעמלות ויצאנו לתחרויות.

רוב הזמן שיחקנו משחקי חברה כי לא היה טלוויזיה ומחשב.

כיום אני אוהבת לקרוא ספרים ולאפות מאכלים תוניסאיים שלמדתי להכין מאימא שלי (ז"ל).

הזוית האישית

קלודין ועדי תיעדו יחד את סיפורה של קלודין בתכנית הקשר הרב דורי בביה"ס יפה נוף בבאר שבע

מילון

גאבס
העיר גאבס שוכנת בחופה הדרומי של תוניסיה במוצאו של נהר הנשפך למפרץ רחב ידיים, המפרץ והנהר קרויים על שמה של העיר – מפרץ גאבס ונהר גאבס. גאבס קיימת מאז ימי הפיניקים, שאז הייתה למעשה נאות מדבר נפרדות ששכנו זו בסמוך לזו. במאה ה-7 נכבש האיזור על ידי המוסלמים, אשר חיברו את שלוש נאות המדבר – מנזל, ג'ארה הדכלנייא וג'ארה אלברנייא (אשר שכנה מחוץ לחומות העיר) לעיר גאבס. במאה ה-19, תחת השלטון הצרפתי נוסף רובע רביעי "אל-בחאר", אשר צמח לעיר המודרנית סביב לנמל ולמחנה הצבאי שהוקם על ידי הצרפתים לאורך החוף.( מן האתר - תוניסיה מורשת)

ציטוטים

”החלום שלי היה להצליח וללמוד בארץ“

הקשר הרב דורי