מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

רפאל סרור עולה מסוריה לישראל

תמונה מירושלים
קבלת ספר תורה
סבא רבא רפאל

החיים בסוריה

רפאל סרור נולד בתאריך 5.6.1927 בסוריה בעיר דמשק. רפאל למד בבית הספר תלמוד תורה, כנער יצא עם אביו לעבוד בגלל קשיים כלכליים בבית. למשפחתו היה בית מלאכה קטן ונייד, לתיקון פרימוסים ותנורים. עם בית מלאכה הוא ואביו היו מסתובבים בין הכפרים הערבים והדרוזים בסוריה ומתקנים פרימוסים תנורים וכדומה.

מאלבום המשפחתי

תמונה 1

העלייה

רפאל תמיד חלם על ארץ ישראל והיה חלוץ שחרט על דגלו לעזור ליהודים לחצות את הגבול מסוריה לישראל כדי להגשים את חלומם ולגור בארץ ישראל. בשנת 1941 בגיל 14 נתפס כאשר עזר ליהודים לחצות את הגבול ולעלות ארצה והוכנס לכלא הסורי ובשנת 1942 השתחרר מהכלא, חזר למשפחתו וביקש את ברכתם להגשים את החלום ולעלות לארץ ישראל, משפחתו התנגדה שיעלה מכיוון שהיה צעיר ולא רצו שיסתבך שוב ויהיה לבד בארץ זרה. למרות התנגדותם עלה לישראל להגשים את חלומו בגיל 15 בלבד.

החיים בישראל

רפאל התגורר במקומות שונים בתל אביב וסביבתה, התפרנס ממלאכה ועבודת כפיים. החיים בארץ לבד היו קשים מאוד ואחרי שלוש שנים הגעגועים למשפחתו הלכו וגברו ולכן חזר לסוריה למשפחתו. בשנת 1945 התאחד עם משפחתו בסוריה בעיר דמשק. הוא חי איתם שמונה חודשים, למרות הקושי שחוה בישראל הבין שליבו נמצא שם. אסף את חפציו ואת כלי העבודה לתיקון פרימוסים ותנורים וחזר שוב לישראל דרך שבילים שהיו מוכרים לו מהעליה הראשונה, חצה את הגבול דרך ראש הנקרה ויותר לא חזר לסוריה. הוא השתקע בארץ ישראל בתל אביב וחי מתיקון פרימוסים ותנורים.

בשנת 1947 מיד לאחר תוכנית החלוקה שהתקבלה בעצרת האו"ם פתחו ערבי ישראל בפעולת תקיפה נגד היישוב היהודי בארץ ישראל.(מלחמת העצמאות). רפאל לחם במלחמה זו כחייל בגולני ונלחם עם חבריו לפלוגה על שחרור המדינה בסג'רה, שם הוא נפצע בידו ולא הצליח להחזיק נשק ולהמשיך להילחם עם חבריו. עקב הפציעה והנכות היה קשה לו להתפרנס מעבודה פיזית.

לאחר המלחמה הכיר את לאה. הם נישאו וגרו ביפו בשנים הראשונות בבית קטן עם חדר אחד ומקלחת המשותפת לכל הקומה. המשיך להתפרנס מתיקונים בחנות קטנה שהייתה ביפו.

ביום נישואיהם

תמונה 2

 

בשנת 1951 נולדה בתם הראשונה חפציבה שנקראה על שם אמו. בשנת 1952 נולד בנם השני ברוך על שם אביו. בשנת 1956 נולד בנם השלישי ניסים.

החיים היו קשים, בגלל הפציעה היה לו קושי בעבודה ולפרנס את משפחתו. בשנת 1956 קיבל משרה בחברת צים בתל אביב. בהתחלה עבד במעליות וכשנשרף בית צים, התחיל לעבוד כשליח – גובה כספים מלקוחות החברה ועבודה מול בנקים, סידורים מול קונסוליות שונות והעברת מסמכים בין לקוחות מחברות שונות וקיבל תעודת יושר מתוקף תפקידו.

תמונה 3

הוא חסך כסף מכיוון שהחיים בחדר אחד היו קשים והוא ומשפחתו עברו לתל אביב לבית מעץ. לאט לאט הבית שופץ והותאם למשפחה החיים במשפחה התרחבו ונולדו עוד 2 ילדים. למרות הקושי רפאל גידל משפחה לתפארת שתמיד נפגשו ואירחו את כולם. הוא נפטר בגיל 67.

תמונות מהאלבום המשפחתי

 

תמונה 4
תמונה 5
תמונה 6

הזוית האישית

חפציבה: נהנתי מאוד להעביר את הסיפור עלייתו וחייו של אבי רפאל לנכד שלי זיו.

זיו: אני (זיו) שמחתי להכיר את מה שסבא רבא עבר בשביל להגשים את חלומו ולעלות ארצה. אני שמח שהייתה לי הזכות לשמוע מסבתא חפציבה את הסיפור עלייה של חלק מחיי משפחתה.

מילון

חלוץ
עולה מטעמים ציוניים לפני קום המדינה

ציטוטים

”תחייכו ויחייכו אליכם“

הקשר הרב דורי