מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור עלייה ממרוקו בשנות החמישים

עליזה אבוטבול
חפצים מנחושת שעליזה הביאה עמה ממרוקו
סיפור עלייה והתיישבות בשלומי ובכרמיאל

בס"ד

פרק א' סיפור העדות

סיפור עלייתה של עליזה אבוטבול.

עליזה נולדה בשנת 1952 במרוקו בעיר בוזעד שליד קזבלנקה.

ילדותה של עליזה במרוקו

משפחתה של עליזה חייה בשכנות טובה עם הערבים שחיו שם. אחיה של עליזה למדו את השפה העברית בבתי ספר יהודיים והבנים למדו את השפה העברית גם מן התפילות בבתי הכנסת. האבא התפרנס ממסחר והאמא הייתה עקרת בית. היה להם מעמד טוב יחסית ובכל זאת למרות שרמת חייהם הייתה טובה הם רצו להגשים חלום ולעלות לארץ ישראל.

כאשר עליזה הייתה בת 4 עלו עליזה ובני משפחתה לארץ בשנת 1957. סבתה ודודתה נשארו במרוקו בגלל העלייה הסלקטיבית שהייתה באותה תקופה. כאשר נחתו בארץ התקיימה מלחמת סיני ומיד שלחו אותם למעברה בשלומי ושם חיו במשך 5 שנים.

החיים במעברה לא היו פשוטים כלל, הם לא התרגלו לחיים הקשים במעברה מכוון שבמרוקו היה להם טוב מכל הבחינות חיו בשלווה הייתה להם פרנסה טובה וכו'. ובארץ היה לאמה קושי בלימוד השפה העברית לכן דיברה רק מרוקאית. הם חיו עשרה אחים במעברה. כל האחים היו ישנים באותו המקום לא היו חדרים נפרדים.

באותו הזמן לא היו כל כך הרבה מקומות עבודה העולים לכן קיבלו תלושי אוכל לפי כמות האנשים במשפחה ולא תמיד כמות זו הספיקה לכל בני הבית, מצבם הכלכלי לא היה טוב לעומת מצבם במרוקו ששם לא חסר להם דבר, למרות כל הקושי לא התלוננו וחיו עם העולים האחרים במעברה בנחת ובשלווה.

לאחר  5 שנים שחיו שם עברו לבית בשיכון שגם הוא היה בשלומי, מכוון שלא יכלו עוד לחיות במעברה החיים היו קשים שם ובלתי נסבלים. הבית בשיכון גם הוא לא היה כזה גדול אך הספיק לצורכיהם. לאחר זמן מה בשיכון מצבם הכלכלי השתפר והצליחו להתקיים.

התיישבות בשלומי ובכרמיאל

תמונה 1

כאשר עליזה התבגרה היא הלכה ללמוד בפנימייה הנקראת "אור חדש" מחוץ לשלומי וכשהגיעה לגיל שמונה עשרה התחתנה עם יחזקאל ימין והם עברו לגור בכרמיאל. נולדו לה ארבעה בנים. היא עבדה במעון הרבה מאוד שנים וכעת היא יצאה לפנסיה.

חפצים מנחושת שעליזה הביאה עמה ממרוקו

תמונה 2

כיום עליזה היא סבתא לשישה עשר נכדים ונכדות. במהלך השנים חלתה במחלת סרטן וניצחה את המחלה בגבורה.

הזוית האישית

קורין ודורין רווח: המפגשים עם עליזה ותיעוד הסיפור נתן לנו הרבה מידע חדש על התקופה. למדנו על סיפור העלייה המון, על דברים שלא ידענו על מדינתנו ועל העולים – זו הייתה זכות עצומה עבורנו. סיפור העלייה ריגש אותנו בגלל התנאים הקשים בהם נאלצה עליזה להתמודד.

הסיפור תועד במסגרת יוזמה משותפת: חמ"ד ועד. יוזמה משותפת לתכנית הקשר הרב דורי עם מפמ"ר הסטוריה, משרד החינוך.

מילון

הקהילה היהודית בקזבלנקה
הקהילה היהודית בקזבלנקה, אשר בשנות הארבעים של המאה העשרים הפכה לגדולה ביותר מבין קהילות יהודי מרוקו והמגרב, השפיעה רבות על פיתוח המסחר בעיר. עד לשנת 1956 היו בה כ-100,000 יהודים שחלקם הגדול התגורר במלאח, הרובע היהודי העתיק. בקהילה היו שינויים תכופים כיאה לכרך הגדול הרצוף שינויי שיפור והתרחבות. בגלל תפקידה כבירה כלכלית ומסחרית, לאחר התבססות השלטון הצרפתי, הפכה העיר יעד להגירה מכל חבלי הארץ.

ציטוטים

”למרות שרמת חייהם הייתה טובה הם רצו להגשים חלום ולעלות לארץ ישראל.“

הקשר הרב דורי