מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייה מלוב וקליטה בארץ ישראל

עדי וסבא ניסים
סבא ניסים ביום חתונתו
סבא ניסים פריז מספר על העלייה מלוב

שמי ניסים פריז, נולדתי בלוב בשנת 1943. בלוב סבא רבא שלי וסבא שלי עבדו בייצור נעליים עבור הצבא האיטלקי. כשהגרמנים נכנסו ללוב הם החרימו את כל מכונות התפירה של התופרים, חוץ מאת זו של אבא שלי – בגלל שעבד עם הצבא האיטלקי ונחשב לעובד חיוני למשק. הקצינים האיטלקים לא הסכימו שיחרימו לאבא שלי את המכונות, וכך הוא המשיך לעבוד ונתן גם לאלה שהחרימו להם את המכונה לעבוד במכונות שלו.

בזמן השואה (שואת יהודי לוב) היו מאורעות אלימים ובזזו את רוב הרכוש של היהודים. בגלל שסבא רבא שלי היה איש אמיד והיו לו הרבה חלקות אדמה, הערבים המוסלמים עבדו אצלו הערבים והם שמרו על כל החנויות שלו. היו כאלה ששלחו אותם למחנה עבודה, בגלל שסבא שלי עבד עם האיטלקים הוא לא נשלח לשם.

ברגע שהכריזו על מדינת ישראל והעצמאות בשנת 1948 עליתי לארץ באונייה לנמל חיפה עם ההורים, שתי אחיותיי ואחי. עברנו למעברה בפרדסיה, ישנו באוהלים. לא היה חשמל, לא היו מקררים והשתמשנו בפנסים ובפתיליות. התקלחנו במקלחות קולקטיביות (משותפות) והיינו שם חמש שנים בערך. לא היה לנו הרבה אוכל. כשהייתי במעברה בפרדסיה עבדנו בעבודות מזדמנות עד שאבא שלי מצא עבודה במפעל ביפו. משם עברנו למושב זיתן ליד לוד, שם היה לנו בית וחלקת אדמה, אבי התפרנס בתור חקלאי.

בצעירותי

תמונה 1

לאחר שנה במושב אבא שלי לא התאקלם שם מבחינת עבודה. הוא לא היה בנוי להיות חקלאי, הוא היה בעל מקצוע ביצור נעליים. הוא ביקש שיחזירו אותו למעברה למשך עוד שנתיים, כי מצא עבודה במפעל לנעליים בתל אביב-יפו והתחיל לעבוד שם. לאחר מכן העבירו אותנו לבית בנתניה. נולדו להורים עוד ארבעה ילדים. בנתניה למדתי עשר שנים כי היה מצב קשה בבית –  כשיש שמונה אחים והייתי צריך לעזור להורים בבית. לאחר מכן התחלתי לעבוד במפעל במקום בו אבא שלי עבד עד שהתגייסתי לצבא. בצבא הייתי בחיל שריון במשך שנתיים וחצי. מאז שהשתחררתי מהצבא הייתי במילואים עד גיל 50. השתתפתי בכל מלחמות ישראל: מלחמת ששת הימים, מלחמת יום כיפור ומלחמת לבנון.

אני בצבא

תמונה 2

אחרי שהשתחררתי מהצבא בתאריך 22 לינואר 1968, בגיל 25 התחתנתי פתחתי חנות לנעליים. עברתי לגור בדירה משלי ונולדו לנו ארבעה ילדים, כיום אני סבא ל ארבע נכדות.

הזוית האישית

עדי: היה לי מאוד כיף בתכנית, למדתי על סבא שלי יותר.

מילון

שואת יהודי לוב
שואת יהודי לוב היא הגדולה שבאפריקה. תחילתה עם פרסום חוקי הגזע בשנת 1938 וסיומה כשבריטניה כבשה את לוב מידי איטליה הפאשיסטית בדצמבר 1942. חלק מיהודי לוב הוגלו למחנות באירופה, בהם שהו עד לסיום מלחמת העולם השנייה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הקצינים האיטלקים לא הסכימו שיחרימו לאבא שלי את המכונות, וכך הוא המשיך לעבוד“

הקשר הרב דורי