מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור משפחתו של שי שיין

סבא ואני
תעודות הוקרה של התכנית
על הדנובה, עתלית ונוטרים

שמי שי שיין, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, יחד עם נכדתי תום שיין, אשר מתעדת אותי. זהו סיפורי:

אימא שלי נולדה פה בארץ בכפר יחזקאל, בת לטובה ופנחס ליבל, שהיו מהראשונים שהקימו את הכפר.

אבא שלי הוברח על ידי אימא שלו למחרת ליל הבדולח אל אחותו בהונגריה ומשם הוא עלה על דוברה (סירה) דרך הדנובה (נהר) לים השחור. הוא עלה על אוניית מעפילים שעלתה לארץ. כאשר הוא הגיע לחופי הארץ הוא נעצר על ידי הבריטים והועבר למחנה מעצר של הבריטים בעתלית. כשהוא שוחרר מהמעצר בעתלית, הוא גוייס לנוטרים העבריים וחי באשדות יעקוב, שם הוא עשה את הנוטרות.

נוטרות היא כינוי לכוחות של שוטרים יהודים בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי שכונו בשם "נוטרים". הם פעלו במסגרת המשטרה הבריטית וביוזמת הסוכנות היהודית החל ממאורעות 1936–1939 ועד להקמת המדינה בהגנה על היישובים היהודיים, על מפעלים שונים ועל דרכי התחבורה מפני התנכלויות של כנופיות הערבים. אנשי הכוחות נחשבו כ"שוטרים מוספים", דהיינו, אנשי כוח עזר למשטרה הבריטית, ששיתפה אותם עקב מחסור בכוח אדם וחשיבה שהדבר יביא ליותר שקט בארץ. למעשה, פיקד עליהם ארגון ההגנה, שניצל את הכוחות ואת נשקם לפעילויותיו השונות בהגנה ובהתיישבות. (ויקיפדיה)

אחרי תקופתו כנוטר, הוא שוחרר ועבר לעבוד בחוות שטוק (נבי יער, מול בית שערים). שם הוא הכיר את רבקה  (אימא שלי). הם עברו לגור בבית לחם הגלילית ואחר כך קנו משק בכפר יחזקאל וזה המשק שהוא נמצא בו עד היום.

הזוית האישית

תום הנכדה: לסבא שי אני מקווה שנמשיך לבלות ככה עוד הרבה פעמים, מאוד נהניתי לעשות איתך את התיעוד ולמדתי עלייך כל כך הרבה דברים. אני מקווה שתהיה מאושר ושתמיד תזכור שכל המשפחה כאן בשבילך. תזכור – מאחורי העננים השמים תמיד כחולים.

מילון

דוברה
סירה

חוות שטוק
חווה חקלאית שהוקמה במחצית שנות ה-20 של המאה ה-20 ליד ג'דה, רמת ישי של היום. החווה הוקמה על ידי משפחת שטוק, משפחת תעשיינים יהודית-איטלקית מטריאסטה, אשר עסקה בחקלאות וביצור יינות וליקרים. עם הקמת המדינה החליטו יורשי משפחת שטוק למסור את החווה למדינה במחיר סמלי. במקום המשרדים והמחסנים של חוות שטוק, הוקמה תחנת הניסיונות והמחקר החקלאי "נווה יער". (ויקיפדיה)

ציטוטים

”מאחורי העננים השמיים תמיד כחולים “

הקשר הרב דורי