מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זכרונות מקיבוץ רעים

נכדי רותם ואני בתמונה משותפת בבית סיפרו.
אני בנעורי על הדשא בקיבוץ רעים
סיפור זכרונותי מחיי בקיבוץ רעים

נולדתי בשנת 1951 באיזמיר שבטורקיה. עליתי לארץ בשנת 1957 מטעמים ציוניים והתיישבנו באשדוד.

סיפורי מתייחס לגיל הנעורים בהיותי בן 16. היינו קבוצה של  שלושה בנים ושתי בנות הבאים מאשדוד המעוניינים  להצטרף לחברת נוער באחד הקיבוצים. התחלנו לברר היכן יש חברות נוער. פנינו לקיבוצים באיזור: קיבוץ נענן, גבעת ברנר ועוד… לצערנו, לא מצאנו חברת נוער.

באחד השיעורים בבית ספר כשהנושא עלה בשיחה התברר שהמורה לטכנאות בניין, היה חבר קיבוץ לשעבר והוא מסר לנו שקיימת חברת נוער בקיבוץ רעים. לאחר שיצרנו קשר עם אנשי קיבוץ רעים, הם קיבלנו אותנו בשמחה. אבל הבעיות באו מהבית, ניסיונות כבירים מצד ההורים לעצור בעדי (לא הצליחו!). ההורים לא רצו ש"הגוזלים" יפרשו כנפיים.

קיבוץ רעים

החיים בקיבוץ היו מעניינם, מדובר בשנות ה – 60 כשהקיבוצים היו בשיא הפריחה. בקיבוץ למדנו לימודים עיוניים, עבדנו בענפים השונים  ברפת, בלול, בחקלאות ובמטעים. אני עבדתי בלול וגידלנו 120,000 עופות. היינו מפטמים אותם, ואז שולחים אותם לשוק. תהליך זה התבצע כל שלושה חודשים.

התחברנו לבני המשק שהיו בגילנו, כך שחיי החברה שלי היו מגוונים. ילדי הקיבוץ עם ילדי העיר. שם בנוסף פגשתי את חברתי הראשונה שהייתה בת קיבוץ. הייתי בקיבוץ במשך שנתיים עד לגיוסי לצבא. התגייסתי עם חברי לגרעין. הקשר עם הקיבוץ בתקופת שירות הסדיר היה הדוק. האנשים שהיו אחראים עלי בקיבוץ באו לבקר אותי והביאו לי חבילות גדולות של אוכל וביגוד.

בשלב מסוים התנתקתי פיזית מהגרעין ויצאתי לקורס פיקוד באחד הבסיסים ברמת הגולן, שם הכרתי את אשתי שהייתה אז חיילת מח"ל (חיילת מתנדבת מחו"ל). לאחר שחרורה מהצבא, היא עברה לגור בקיבוץ שלי. בשנת 1971 התחתנו בקיבוץ, שנה לאחר מכן נולדה בתי הגדולה בת קיבוץ, ליטל, אמו של רותם, איתו אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי ויחד אנו מתעדים את הסיפור.

בשנת 1973 עזבנו את הקיבוץ ועברנו לגור באילת, והיום לאחר ארבעים ושלוש שנים אני מצטער שעזבתי את הקיבוץ.

הזוית האישית

אנו שמחים מאוד מהשתתפותנו בתוכנית אנו נהנים ושמחים מאוד.

רותם: אני מאחל לסבי טוב והרבה בריאות

בנימין: אני מאחל לנכדי אהבה שמחה והצלחה

מילון

קיבוץ רעים
רֵעִים הוא קיבוץ שיתופי במערב הנגב הצפוני, בחבל אשכול, בקרבת מפגש הנחלים גרר ובשור. משתייך לתנועה הקיבוצית ולמועצה אזורית אשכול. הקיבוץ הוקם בשנת 1949 על ידי יוצאי הפלמ"ח. הקיבוץ מונה, נכון ל-2014, כ-400 תושבים ומתוכם 45% הם חברי קיבוץ.

ציטוטים

”לעולם אל תוותר על רצונך הטוב“

הקשר הרב דורי