מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור מולדת

עם סבא רגע לאחר שנולדתי
תמונת מחזור שנת בר מצווה
נעוריו של סבא אילי

סבא אילי נולד במושב מולדת ב1952.

הוריו נולדו בצ'כיה ואוסטריה, ונפגשו בקבוצת נוער שעלתה לארץ בשנת 1939. לאחר חמש שנים הם נישאו וחיו לתקופה קצרה בתל אביב. שם נולד להם האח הבכור של סבא.

הם הגיעו למולדת בשנת 1945, ובשנת 1948 נולד רמי אחיו השני של סבא, סבא אילי נולד במולדת בשנת 1952. סבא התחנך במולדת עד כיתה ט' ואז עבר לבית הספר האזורי "עמק חרוד".

בר המצווה של סבא:

שנת המצווה מבטאת תחנה חשובה בחייהם של הנער והנערה המתבגרים ומסמל את כניסת הנער והנערה לחברת המבוגרים ומציין את תחילת השתלבותם בקהילה. שנת המצווה מאגדת את בני השכבה יחדיו ומאפשרת להפגיש בני נוער עם תכנים ונושאים המזמנים עיון ודיון בשאלות של זהות, היכרות עם טקסים וסמלים יהודיים, תוך דגש על חיבור לשורשיהם ולמורשתם המשפחתית והקהילתית. (אתר הקיבוצים).

במולדת היה נהוג לעשות שנת בר מצווה עם משימות, ועד היום נהוג לעשות את זה בצורה דומה.

בשנת הבר מצווה, ביצעו במולדת במהלך כל השנה, משימות שונות, חלקן אישיות וחלקן קבוצתיות. כשכל משימה מטרתה לזמן  התנסות חדשה ומיוחדת שנוגעת לערכים שונים.  חלק מהמשימות היו אישיות, חלקן משפחתיות, ואחרות נועדו לביצוע עם חברים. היו משימות שהותאמו לתחומי העניין השונים, ואחרות בתחומים שלא הכירו עדיין. המשימות כללו הכנה מראש, המבוגרים היו אחראים לתכנון לוח הזמנים, של ההכנה של ביצוע המשימה.

במהלך כל השנה, היה עיסוק סביב המשימות, הילדים הכירו ערכים חדשים, אנשים חדשים, וזכו לגיבוש חברתי ולחיזוק הזהות היהודית, קיבוצית. הילדים נהנו לבצע את המשימות, וזכו לחוויות חדשות.

חגיגת בר המצווה הייתה השיא של אותה שנת מצווה, והייתה משותפת לכל ילדי השכבה, בהשתתפות כל תושבי מולדת. היא נערכה בדשא המרכזי של בית העם. סבי בחר שלא לעלות לתורה, בבית הכנסת, אך היו בודדים שבחרו באפשרות לעלות לתורה.

ההכרות בין סבא לסבתא – סבא וסבתא  גרו אחד ליד השני והיו שכנים במולדת, מאז שסבתא עלתה מדרום אפריקה בשנת 1962. אבל רק לאחר השירות הצבאי, החברות התהדקה, והם הפכו את החברות לזוגיות, ובהמשך לחתונה.

הזווית האישית

נעמה: אני מאוד נהניתי לשמוע סיפורים, על השנת בר המצווה ולראות תמונות של סבא.

סבא: מאוד נהניתי לספר לנעמה נכדתי הבכורה, על חוויות ילדות ונעורים שחוויתי במולדת.

מילון

מושב מולדת
מוֹלֶדֶת הוא מושב שיתופי בגליל התחתון השייך למועצה אזורית הגלבוע. ויקיפדיה

ציטוטים

”במולדת היה נהוג לעשות שנת בר מצווה עם משימות, עד היום נהוג לעשות את זה בצורה דומה.“

הקשר הרב דורי