מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור ילדות של רזיה בן גוריון

סבתא רזיה
סבתא רזיה בבת המצווה שלה
יום אחד שהייתי בכיתה ג'

יום אחד בשנת 1953, ההורים הודיעו לי שאנחנו נוסעים לשליחות בחוץ לארץ. באותם זמנים זה היה משהוא לגמרי דמיוני –  כמו לטוס לירח. משום שבאותם זמנים איש לא נסע לחוץ לארץ וגם לא לתל אביב או חיפה.

איש לא נסע באוניה, המדינה נולדה שש שנים קודם לכן. הייתה תקופת צנע ולא היו כלי תחבורה לנוע ממקום למקום. בשבילי זה היה "ואו", אפילו לא ידעתי למה לצפות לא היה שום מידע לגבי חוץ לארץ ובכלל העולם החיצוני. אז לבסוף הגיע יום הטיסה ואין טיסה ישירה לטורונטו ואפילו לא ידעתי כמה זה רחוק לא ידעתי איפה זה קנדה אם זה קרוב לקוטב הצפוני.

תחילה טסנו לניו יורק ואז ביקרנו "באמפייר סטייט בילדינג" והיו אנשים מכל העולם, שבאו כמונו לראות את הבניין הגבוה בעולם ואז פתאום נעלמתי ההורים ירדו בקומה כלשהי ואני נשארתי עם נער המעלית. כמובן שבסוף נפגשנו.

משם המשכנו לקנדה. בכניסה לקנדה לא נתנו לנו להיכנס, פקיד ההגירה שאל את אמא שלי אם היא נולדה בגרמניה המזרחית או הערבית כי אם במזרחית היא קומוניסטית אסור לה להיכנס אבל אז אמא שלי אמרה שהיא נולדה לפני שגרמניה חולקה. בסוף נתנו לנו להיכנס לקנדה.

שם היה כיף חיים, למדתי אנגלית, הכרתי את העולם הגדול ורכשתי חברים. כשחזרתי לקיבוץ אחרי שלוש שנים הייתי שונה מכולם.

הזוית האישית

סבתא רזיה בן גוריון השתתפה השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדה, יונתן דותן.

רזיה בן גוריון

"רזיה בן גוריון, ילידת בית השיטה (1945), היא יוצרת רב תחומית. חבריה ומכריה מכירים אותה כסופרת (מאושרים לעזאזל, 1978; נטישה, 1986; אין מתים בפרדייס, 1987; אגוז וחלומות, 1992), ועכשיו יוכלו להתוודע גם ליצירתה בתחום האמנות הפלסטית. האמת, מאז שהיא זוכרת את עצמה, רזיה תמיד כתבה ותמיד ציירה. עם השנים הכתיבה הפכה למקצוע שלה, כעורכת ספרים בהוצאות ידועות, והציור הפך לעיסוק לעת מצוא". (מתוך אתר בית השיטה)

סבתא רזיה עם עבודותיה

תמונה 1

סבתא רזיה מנחת סדנאות כתיבה בשיטה – כתבה ב – MYNET קיבוץ "משפחת בן גוריון שוב חיה ויוצרת בבית השיטה"

תמונה 2

מילון

גזוז
מכונה להכנת משקאות מוגזים

בניין אמפייר סטייט
בניין אמפייר סטייט (באנגלית: Empire State Building, מילולית "בניין מדינת האימפריה") הוא גורד שחקים השוכן בצומת השדרה החמישית ורחוב 34, במידטאון מנהטן שבעיר ניו יורק, ושמו נגזר מכינויה של מדינת ניו יורק, "מדינת האימפריה". גובהו 381 מטרים (443.2 מטרים עם התורן בראשו), והוא בעל 103 קומות. הוא החזיק בתואר "הבניין הגבוה ביותר בעולם" במשך 39 שנים, מהיום שנחנך באופן רשמי ב־1 במאי 1931. ויקיפדיה

ציטוטים

”"אפשר כבר ללכת"“

הקשר הרב דורי