מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור ילדותה של ריבה לבחינד

אני בגיל שמונה חודשים עם סבתא רבתא ריטה
סבתא ריטה בצעירותה
בגרותה של סבתא, כריטה אזריל

ריטה אימה של סבתי, נולדה בשנת 1927 בעיר חרקוב שבאוקראינה ושמה המקורי היה ריבה לבחינד.

כשהייתה ריבה בת חמש עשרה, הנאצים הגיעו לעיר מגוריה, והיא נאלצה לברוח  למקום אחר עם משפחתה, חלק ממשפחתה ( סבא, סבתא, בני דודים ועוד) לא הספיקו לברוח ונורו על ידי הנאצים. חלק ממשפחתה ששרדה את מתקפות הנאצים, הספיקו לברוח, ועברו יחד איתה לגור בקזחסטן. בקזחסטן היה להם בית קטן מאוד עם שני חדרים, שהיה אמור להספיק לשלוש משפחות גרעיניות. בנוסף לא היה להם מספיק מזון לכולם. לכן, כדי לעזור למשפחתה וגם לצבא, ריטה התחילה לעבוד במפעל לייצור נשקים . בדרך זו עזרה למאמץ המלחמתי, וגם קיבלה אוכל כמשכורת, על עבודתה, וכך למשפחתה היה מה לאכול .

בזמן המלחמה היו כמה אנשים ממשפחתה שנרצחו ונפטרו: שני דודיה נשלחו לקרב ונרצחו, ובת דודה שלה, חלתה בדלקת קרום המוח ונפטרה. ריטה הייתה מאוד עצובה, ממותה של בת דודתה, אשר הייתה החברה הכי טובה שלה. הן תמיד שיחקו יחד בילדותן, בילו שעות רבות יחד, וישנו באותה המיטה. אפילו חלקו את אותו שם פרטי, ריבה. לאחר מותה של ריבה, החליפה סבתי את שמה מריבה לריטה.

לאחר המלחמה היא ומשפחתה חזרו לאוקראינה, ושם התחילה בלימודי רפואת שיניים. במהלך לימודיה, הכירה בחור בשם מיכאל, בו התאהבה ואיתו התחתנה. ריטה ומיכאל שניהם עבדו כרופאי שיניים באוקראינה, עם עלייתם ארצה ריטה פרשה לגמלאות ומיכאל המשיך לעבוד כרופא.

כמה שנים לאחר מכן  נולדה בתם הראשונה נלי, ולאחר שמונה שנים בתם הקטנה אנה. בשנת 1977 נולדה הנכדה הראשונה של ריטה, אילנה(הבת של נלי) ולאחר חמש שנים נולדה הנכדה הקטנה, יעל(הבת של אנה). בשנת 1993 עלתה סבתי לארץ, יחד עם בעלה ובתה אנה ושתי נכדותיה. בשנת 1997 נפטר בעלה של ריטה ממחלת הסרטן.

כיום ריטה בת 94 נמצאת בבית אבות, ביתה, שהיא סבתי , עובדת באותו בית אבות ולכן רואה אותה ודואגת לה מידי יום.

הזווית האישית

ליטל: כשראיינתי את סבתי , גיליתי על סבתא ריטה, מדוע היא שינתה את שמה. הבנתי את מה שעבר עליה בתקופת השואה. היה לי חשוב לדעת ושמחה שעשיתי זאת.

מילון

גימלאות
הפסקת העבודה עקב הגעה לגיל פרישה, והתפרנסות מגמלה חודשית (ויקיפדיה)

ציטוטים

” לאחר מותה של ריבה, סבתא החליפה את שמה מריבה לריטה“

הקשר הרב דורי