מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתי נאוה הצועניה בחג פורים

לין עם סבתא נאוה בתכנית הקשר הרב דורי
סבתא נאוה, צוענייה בחג פורים
סבתא נאוה מספרת לנכדתה לין על ילדותה

שמי לין, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי והזמנתי את סבתא שלי נאוה פינצבסקי להשתתף עמי בתכנית. סבתא שלי נולדה בישראל, בעיר חדרה, בתאריך 24.7.1947. היא נשואה ויש לה שלושה ילדים: עמית, ערן, ענבר. לסבתא שלי יש שבעה נכדים: עיליי, קובי יוסף, לין – זו אני, אלה, אורי, דניאל ואדם.

במפגש הקשר הרב דורי – אני וסבתא מצד שמאל

תמונה 1

סבתא שלי סיפרה לי שהיא נולדה למחרת היום בו עלו הוריה לישראל באניית המעפילים בשם "פרובידנס", שהפליגה מצרפת מהעיר מרסיי. סבתא רבתא שלי הייתה בסוף הריונה עם סבתא שלי נאוה, ולמחרת כשהם עגנו בנמל חיפה, הם הועברו למעברה בעין שמר שליד חדרה ושם נולדה סבתי. לקחו את סבתא רבתא לבית חולים הלל יפה. סבתא שלי הייתה הילדה השנייה שנולדה שם ולכן היא קיבלה חבילת חיתולים מתנה.

סבתא והוריה לא היו הרבה זמן במעברה בעין שמר. לסבא רבא שלי היו ארבע אחיות שעלו לארץ לפניו. הן עלו עם תנועת הנוער השומר הצעיר עוד לפני מלחמת העולם השנייה. האחיות שלו לקחו אותם אליהם לביתם.

סבתא שכמובן נולדה בארץ, אך מסיפורי הוריה היא אמרה שהיה להם מאוד קשה להצליח לעלות על האנייה לארץ, מכיוון שהיו הרבה פליטים מהשואה ואירופה וכולם רצו לעלות ולהגיע לארץ ישראל ולא היה מקום לכולם. לסבא רבא שלי היה בן דוד שהיה נציג בחברת "צים ספנות" בצרפת בעיר הנמל מרסיי. אותו בן דוד עזר להם וסידר להם דרכונים של ישראלים שנקלעו במלחמה בצרפת ולא היה באפשרותם לחזור לישראל. הוא קנה להם מזוודה ובגדים. לסבא רבא הוא קנה מכנסי חאקי קצרים וכובע טמבל, לסבתא רבתא הוא קנה סרפן, וכך הם נראו כמו ישראלים שהיו בטיול. כך היה להם מזל, להגיע ישירות לישראל, כישראלים שחוזרים לארץ ולא להישלח למחנה המעפילים בקפריסין או באיטליה.

מאוד ריגש אותי הסיפור של סבתא על עלייתם של הוריה לארץ.

ממעברת עין שמר הם עברו לגור בחדרה, אצל אחות של סבא רבא למספר חודשים. סבא רבא נסע לתל אביב לאחותו הנוספת ושם התחיל לחפש עבודה. הוא הצליח ומצא עבודה ברמת גן וכך הם עברו לגור ברמת גן. הם שכרו חדר אצל משפחה ללא שירותים וללא מטבח. סבתא שלי הייתה ילדה קטנה מאוד ולכן היא לא זוכרת את הקשיים שעברו הוריה.

סבתא כן זוכרת שבגיל ארבע היא הלכה ילדים. שנה לאחר מכן היא עלתה לגן חובה. היא מאוד אהבה את הגן ואת הגננת ונשארה בקשר איתה. לימים אותה גננת הייתה הגננת גם הגננת של אבא שלי. הוריה של סבתא רבתא עברו דירה לא הרחק ממקום המגורים הקודם שלהם, שם סבתא עלתה לכיתה א' בבית ספר "עתיד" בו סיימה את לימודי בית הספר היסודי עד כיתה ח'. היא המשיכה את לימודיה בבית ספר ויצ"ו צרפת, לאחר מכן למדה בסמינר למורים. היא התגייסה לצבא ושירתה כמורה חיילת בבאר שבע.

באחד ממפגש תכנית הקשר הרב דורי בבית הספר, התבקשו הסבים והסבתות להביא, לקראת חג פורים תמונה שלהם מחופשים. וסבתא הביאה את התמונה וסיפרה לכל הקבוצה על חג הפורים.

סבתא מספרת לקבוצה על חג פורים בילדותה

תמונה 2

 

סבתא מספרת על חג פורים:

את חג הפורים סבתא זוכרת כחוויה דו משמעותית. היא זוכרת שהיא מאוד רצתה להתחפש והיא חששה שהתחפושת לא תהיה מספיק מרשימה, אף על פי שהוריה ובמיוחד אבא שלה השקיעו בעיצוב והכנת התחפושת הרבה מאוד מאמץ. תמיד, בכל שנה הם היו משקיעים ותמיד זו הייתה תחפושת מרשימה ומיוחדת.

סבתא זוכרת שבבית הספר הם נהגו להתחפש בתחפושת בית ספרית וכיתתית למשל, בחרו בנושא: בעלי חיים – אז כל חברי הכיתה התחפשו, כל אחד בחר להתחפש לבעל חיים אחר. או אם הנושא הנבחר היה יבשות: כל כיתה התחפשה לארץ אחרת. במהלך היום, בפורים, היו כל מיני פעילויות ותחנות הפעלה ותחנה להחלפת משלוחי מנות. בסיומו של יום, הכיתה הכי מוצלחת בתחפושות ובהופעה שלה, זכתה בפרס. החגיגות המשיכו גם בבית, בביתה של סבתא רבתא נהגו לחגוג את חג הפורים. הנכדים היו באים כולם מחופשים, ויחד שיחקו ואכלו מאכלי פורים.

תמונתה של סבתא בתחפושת הצוענייה – תחפושות לפי נושא כתתי

תמונה 3

ביום העיון המשותף בבית התפוצות

 

הזוית האישית

לין: נהננו מאוד ביום העיון בבית התפוצות בתערוכת הומור יהודי

תמונה 4

 

מילון

צים
צים שירותי ספנות משולבים בע"מ, המוכרת בשם המקוצר צים היא חברה ישראלית ... הפועלת בתחום הספנות. היא הוקמה בתאריך 7 ביוני 1945 על ידי הסוכנות היהודית.

המרכז הרפואי הלל יפה
המרכז הרפואי הלל יפה הוא בית חולים ממשלתי השוכן במבואותיה המערביים של העיר חדרה.... בשנת 1934 הוקם לראשונה בית חולים בחדרה שכלל 18 מיטות. בית החולים הוקם על ידי ד"ר צבי הושפטיין שעלה באותה שנה לארץ ישראל. במהלך מלחמת העולם השנייה נתפס בית החולים על ידי הצבא הבריטי ותושבי חדרה נותרו ללא בית חולים. בתחילת 1947 הוקם בבית החולים, ששוחרר על ידי הצבא, בית יולדות של קופת חולים כללית, שכלל 30 מיטות (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבתא התגייסה לצבא ושירתה כמורה חיילת בבאר שבע“

הקשר הרב דורי