מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חיי

סבתא ואני מתעדים את סיפורה
סבתא חנה שלי ואני

שמי חנה בן עזרא , שם נעוריי גרדין . נולדתי בפולין ב-31.12.1947, להורים ניצולי שואה.

אמא שלי ניצולת מחנה ריכוז אושוויץ ונולדה בשנת 1925 בסטרכוביץ פולין. היא היתה אחת מתוך שבעה ילדים. לאימי היה מספר על הזרוע, מספר סידורי שניתן רק ליהודים שהיו באושוויץ. אבא שלי נולד בוורשה בפולין בשנת 1920. נולדו להם שני ילדים בשם אלינה וזנון. שמנו שונה לאחר העלייה לישראל לשם חנה וזאב.

בפרוץ מלחמת העולם השנייה נלקחו כל האחים הקטנים למחנות ריכוז וכנראה נטבחו. אימי נלקחה למחנה עבודה בטרבלינקה ולאחר מכן הועברה לאושוויץ.

בשנת 1958 עליתי עם הוריי לישראל, שיכנו אותנו במעברה לעולים חדשים בעתלית שם גרנו ללא חשמל כארבע שנים.

לאחר מכן עברנו לקריית חיים שם אני מתגוררת עד עצם היום הזה. בילדותי למדתי בבית ספר ­"נתיבים", אשר לא קיים עוד. לאחר מכן למדתי בתיכון קרית חיים.

בשנת 1967, בתחילת מלחמת ששת הימים התגייסתי לצה"ל ושירתתי בבית הדין הצבאי כקצרנית.

בגיל 16 פגשתי את בעלי מרדכי בן-עזרא, ומאז לא נפרדנו. התחתנו בשנת 1968 בחיפה. עברנו לגור בקרית ים. נולדו לנו שתי בנות: עינת בשנת 1971, ואיילת בשנת 1973. במשך כארבע שנים טיפלתי בשתי בנותיי ולא עבדתי. לאחר מכן בכדי להמשיך לטפל בהן, החלפתי עם בעלי במשמרות על הבנות.

בינתיים חיפשתי עבודה. בשנת 1978התחלתי לעבוד בבנק כללי.

כשעינת הבכורה הייתה בכיתה א' בבית עלומים עברנו יחד לקריית חיים, בה אנו מתגוררים עד היום.

היה לי אח בשם זאב, הקטן ממני בחמש שנים. בשנת 1972 התגייס זאב לחיל הצנחנים לגדוד 980, שהוא גדוד של לוחמים.

בתאריך 17.6.1973 נפל זאב אחי חלל בקרבות שהיו ב"חווה הסינית" בסיני ונותרתי בת יחידה. מאז החיים שלי השתנו לחלוטין, הורי היו שבורים לגמרי, והייתי צריכה לטפל בהם.

מאוחר יותר לאחר נישואיילמדתי בבית ספר לאחיות מוסמכות בבית חולים"רמבם".מרדכיבעלי התנגד שאעבוד כאחות וסידר לי עבודה בבנק דיסקונט לישראל, בועבדתי כ-4 שנים.

כיום אנו נשואים 44 שנה + 5 שנים בהם היינו חברים. עבדתי בבנק ולמדתי באוניברסיטה כלכלה וניהול עסקים. ולאחר הלימודים התמניתי לסגנית מנהלת הבנק עד יום פרישה.

בעלי עבד כמנהל מחלקת משאבי אנוש במשביר המרכזי, ולאחר מכן שהמשביר נסגר עבד בפרואטרום כמנהל בית חרושת לתבלינים.

בשנת 2011 חזרתי לפולין לטיול שורשים בעיר הולדתי. וכמו כן, חזרתי למקומות שסיפרו לי הוריי לפני מותם. ביקרתי בבית בו נולדתי, התקבלתי שם בסבר פנים יפות על ידי הדיירים היהודים, וקיבלו את הבית מאת הוריי שעלו ארצה בשנת 1958.

חזרתי לבית חולים בו נולדתי וגם לבית הספר בו למדתי.

כיום בעלי ואני גימלאים. אני מתנדבת כיועצת לחוקי ביטוח לאומי כבר 10שנים.

כמו כן אני יועצת לזוגות צעירים לאזן את התקציב בעמותת "פעמונים".

מילון

מחנה ריכוז
מחנה כליאה נועד גם לעבודות כפייה

קצרנית
קצרנות היא שיטת כתיבה אשר משפרת במידה ניכרת את מהירות הכתיבה, באמצעות שימוש בסמלים וסימנים. המטרה המוצהרת היא להעלות על הכתב דברים הנאמרים בעל פה בקצב רגיל.

קרב "החווה הסינית"
קרב החווה הסינית הוא כינוי לרצף של קרבות בין כוחות שריון וחי"ר של צה"ל לכוחות משוריינים וממוכנים של הצבא המצרי שהתרחש במערב חצי האי סיני סמוך לתעלת סואץ ולאגם המר הגדול, בין 15 באוקטובר ל-18 באוקטובר 1973 יומה השישי עד יומה השניים עשר של מלחמת יום כיפור

ציטוטים

”בפולין חייתי כמתבוללת לא ידעתי כי אני יהודייה עד שהוריי עלו ארצה.“

הקשר הרב דורי