מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קלאודיה עולה לארץ מצ'רנוביץ

אני וסבתא בבית ספר "אביטל"
סבתי בילדותה
חיים שכאלה...

שמי אריאל נירון אני משתתף עם סבתי בתכנית הקשר הרב דורי. סבתא קלאודיה נירון נולדה ברוסיה במולדובה בשנת 1947 לבית משפחת מנדלוביץ'. בשנת 1972 עלתה לישראל. סבתא מספרת על עלייתה:

"אני נולדתי בשנת 1947 למשפחה יהודית. בזמן המלחמה אבא שלי היה לוחם בצבא האדום של ברית המועצות ואיימי ומשפחתה גורשו לקזחסטן.

אחרי המלחמה ההורים שלי התחתנו ועברנו לעיר צ'רנוביץ. כך שלמעשה ילדותי עברה עלי בצ'רנוביץ. הייתי בגן ומתקופת ה"גן" אני זוכרת שאהבתי מאוד לרקוד. אחרי הגן הלכתי לבית ספר והייתי תלמידה טובה ואהבתי ללמוד.

יהודי צ'רנוביץ

"ערב מלחמת העולם השנייה חיו בעיר כ-50,000 יהודים, יותר משליש מאוכלוסיית העיר. באוקטובר 1941, במהלך מלחמת העולם השנייה הקימו הרומנים את גטו צ'רנוביץ. במרץ 1944 היו בעיר כ-15,000 יהודים, כאשר נכבשה בידי הצבא האדום. לאחר מכן הגיעו לעיר יהודים נוספים מן הסביבה. עם התפרקות ברית המועצות בתחילת שנות ה-90 היגרו רבים לישראל ולעולם המערבי. בתחילת המאה ה-21 חיו בעיר כ-5,000 יהודים. בתקופת הזוהר שלה, עשרות בתי כנסת שקקו חיים בצ'רנוביץ, אך בסוף המאה ה-20, שימש בית הכנסת המרכזי כבית קולנוע". (ויקיפדיה)

 סבתי בילדותה

תמונה 1

בתקופה של השלטון סובייטי היה קשה לשמור על זהות היהודי. היה קשה לשמור על החגים ועל המנהגים היהודיים, אבל היה מאוד חשוב לנו לשמור על הזהות שלנו והמשכנו לשמור על היהדות שלנו בסתר.

אני ומשפחתי תמיד רצינו לעלות לישראל אבל "מסך הברזל" לא אפשר לנו את זה. "מסך הברזל" (באנגלית Iron Curtain) הוא מונח מטאפורי שטבע וינסטון צ'רצ'יל ב-5 במרץ 1946 בנאום שנשא בפולטון שבמיזורי. הכוונה היא לקו הגבול האידאולוגי אשר חילק את אירופה לשני גושים: הגוש המזרחי שנשלט על ידי ברית המועצות, והגוש המערבי בהנהגת ארצות הברית. המושג נוצר כתוצאה מהשתלטות ברית המועצות על מדינות מזרח אירופה שהתבטאה בהקמת משטרים קומוניסטיים שכונו "דמוקרטיות עממיות", והוא ביטא את הקרע בין שני הגושים ואת תחילתה של המלחמה הקרה". (ויקיפדיה).

אחות של אבא הייתה בישראל מ1936 שבאה בטור חלוצה בגיל 16. החלום שלי תמיד היה שילדי יהיו צברים. ב1972 החלום שלי אחרי כל הקשיים התגשם ועליתי ארצה

הזוית האישית

אריאל נירון  מביא את סיפורה של סבתו קלאודיה נירון על חייה בצ'רנוביץ עד הגשמת חלומה לעלות לישראל.

תמונה 2

מילון

צ'רנוביץ
ערב מלחמת העולם השנייה חיו בעיר כ-50,000 יהודים, יותר משליש מאוכלוסיית העיר. באוקטובר 1941, במהלך מלחמת העולם השנייה הקימו הרומנים את גטו צ'רנוביץ. במרץ 1944 היו בעיר כ-15,000 יהודים, כאשר נכבשה בידי הצבא האדום. לאחר מכן הגיעו לעיר יהודים נוספים מן הסביבה. עם התפרקות ברית המועצות בתחילת שנות ה-90 היגרו רבים לישראל ולעולם המערבי. בתחילת המאה ה-21 חיו בעיר כ-5,000 יהודים. בתקופת הזוהר שלה, עשרות בתי כנסת שקקו חיים בצ'רנוביץ, אך בסוף המאה ה-20, שימש בית הכנסת המרכזי כבית קולנוע.

מסך הברזל
"מסך הברזל" (באנגלית Iron Curtain) הוא מונח מטאפורי שטבע וינסטון צ'רצ'יל ב-5 במרץ 1946 בנאום שנשא בפולטון שבמיזורי. הכוונה היא לקו הגבול האידאולוגי אשר חילק את אירופה לשני גושים: הגוש המזרחי שנשלט על ידי ברית המועצות, והגוש המערבי בהנהגת ארצות הברית. המושג נוצר כתוצאה מהשתלטות ברית המועצות על מדינות מזרח אירופה שהתבטאה בהקמת משטרים קומוניסטיים שכונו "דמוקרטיות עממיות", והוא ביטא את הקרע בין שני הגושים ואת תחילתה של המלחמה הקרה.

ציטוטים

”\"חשוב לשמור כעל הזהות שלנו\"“

הקשר הרב דורי