מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חיי מארגנטינה לארץ ישראל

אני ונכדתי עומר
אני בעלי ונכדתי
סיפור עלייתי ארצה, והתאקלמותי בארץ.

אבא שלי, זיגפריד זילברשמיט, יליד גרמניה. בגיל 18, כשעמד לחזור הביתה חיכה לו לא הרחק מביתו מכר שהשתייך ל-אס.אס של היטלר והזהיר אותו שמחכים לו בבית כדי לעצור אותו. הוא ברח להולנד, אך לא היה לו אישור לגור בהולנד וחי שם כפליט. אבא העביר את חייו במחבוא במרתף, ובלילה כדי להתפרנס חילק חלב במשך שנים. כך הכיר את אמי הילדגרד, ילידת הולנד. הם התחתנו והיגרו לארגנטינה.
 
אבא שלי מאוד רצה לעלות לארץ לפני קום המדינה, אך לא היו לו 1000 פאונד, שהאנגלים דרשו כדי לקבל אישור עליה לארץ. לכן הוריי היגרו לארגנטינה שנתנה להם מקלט.
 
הברון הירש כהפך מהברון רוטשילד קנה אדמות בדרום אמריקה כדאי ליישב יהודים שברחו מהפוגרומים. הוא בנה בארגנטינה עשרות מושבים ליהודים, ובאחד מן העיירות האלו אני נולדתי(שאני חייתי בעיירה זאת גרו שם כ-5,000 יהודים, כיום כמעט אין יהודים).
 
שמי רוסיטה לב, נולדתי בתאריך 30.6.1940 בעיירה בארגנטינה כבת למהגרים. עד גיל 6 לא ידעתי ספרדית ודיברתי אך ורק גרמנית, מכיוון שנולדתי בחווה רחוקה מאוד מאוכלוסייה (כ-15 ק"מ מהשכן הראשון).
 
כשנכנסתי לכיתה א' צחקו עלי הילדים על כך שלא ידעתי את השפה למרות שנולדתי וגדלתי בארגנטינה. כדי להגיע לבית הספר הייתי צריכה לרכוב על סוס שעה הלוך ושעה חזור. זכור לי שהסוס היה כה גבוה שללא עזרה לא הייתי יכולה לעלות עליו. בהפסקות בבית הספר במקום לשחק בקלאס עם כל החברים שלי הייתי מאכילה את הסוס ובהפסקה אחרת הייתי נותנת לו לשתות.
כשהייתי בת 5 נולדה לי אחות בשם בטי, ואחרי 5 שנים נולד לי אח בשם מרסלו.
לפני עלייתי ארצה עבדתי במכון לתרבות ישראל. 
בגיל 24 התחתנתי עם יעקב לב וישר עלינו לארץ ישראל. עברנו לגור בנהריה, גרנו צמוד לים ושם נולדו ילדיי – יונת ויאיר. כאשר עברנו לנהריה, עבדתי בקליטת עולים מברית המועצות ואח"כ קלטתי את עולים מאתיופיה שבאו ממבצע משה.
בשנת 2000, כשיצאנו לגמלאות, עברנו לכפר סבא בכדי לגור בקרבת הילדים.
כיום, אני סבתא לחמש נכדות מקסימות ומתנדבת, ופעילה תרבותית.

מילון

צאו
להתראות, ביי

כמו סטאס
מה נשמע

ציטוטים

”תמיד תסתכל על חצי הכוס המלאה“

הקשר הרב דורי