מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חיי בארגנטינה

שלמה הלפר ושון בר
בישיבה עם דוד בן גוריון
הסיפור מתאר את ההגירה שלי ושל משפחתי לארגנטינה

שמי שלמה הלפר. נולדתי בארגנטינה ב-14/6/1931 להורי יוסף ופרידה הלפר. אבא שלי נולד ב-20 במאי 1896, בעיירה באוקראינה ששמה קו-סוב, ואמא שלי נולדה ב-20 לינואר 1897 בעיר ששמה קול ומיה שבאוקראינה . ההורים התחתנו ב-30 למרץ 1925.

בשנת 1926 החליטו להגר לארגנטינה. אבא שלי חשש שהמצב של היהודים באירופה לא יהיה טוב, למרות שהעליה של היטלר לשלטון בגרמניה התרחשה 7 שנים אחרי זה ב-1933.

כאשר ההורים היגרו לארגנטינה אמא שלי הייתה בהריון עם אחי הבכור. כשהגיעו לארגנטינה יחד איתם עלו כמה חברים. באותו הזמן בארגנטינה המצב הכלכלי היה טוב, זאת הסיבה שהיהודים באירופה ראו בארגנטינה מקום שאפשר להתבסס כלכלית.

צריך לקחת בחשבון שבאותם השנים הגיעו לארגנטינה אלפי מאגרים מכל אירופה, בעיקר מאיטליה. בארגנטינה שלא כמו בישראל אין משרד קליטה שעוזרת לעולים החדשים להסתדר, כל אחד צריך להסתדר בעצמו.

אבא שלי שבמקצועו היה שען חיפש עבודה. לא היה קל למצוא עבודה והמשכורות לא היו גבוהות במיוחד. לבסוף, הוא מצא עבודה בחנות של מכירת חלקי שעונים במרכז העיר בואנוס איירס. הוא היה יהודי יחידי בין כל העובדים. עבודתו הייתה מכירת חלקי שעונים. הקונים היהודים באו לחנות והיו פונים אליו. בנוסף לעבודתו הקבועה, הוא פתח בבית בית מלאכה וקיבל שעונים לתיקון, ואז הגדיל את ההכנסות כדי לפרנס את המשפחה.

עם הגעתו לארגנטינה הוא מצא שלקהילה שלו היה מועדון בו היו נפגשים בין היתר כדי לארגן הצגות או סתם מפגשים. אבא שלי התגלה כשחקן וכאשר העלו הצגות הוא השתתף.

אמא שלי הייתה עקרת בית. אחי הצעיר נולד ב -1935 ואני טיפלתי בו, יחד שיחקנו, הלכנו לקולנוע היינו ידידים טובים מאוד. אמא הרתה, ונולדה בת אבל לצערנו מאחר ובאותם השנים לא היה אולטרה סאונד התינוקת נפטרה אחרי 3 ימים.

ב-1939 זכורה לי חוויה ב-1 בספטמבר של אותו השנה: התארחנו אצל חברים של אבא, הרדיו היה דלוק, ודיווחו שהגרמנים פלשו לפולין- זה אומר שהחלה מלחמת עולם השנייה. אני אז הייתי בן 8 ודאגתי הייתה מה יקרה אם המלחמה תגיע לארגנטינה. ההורים הרגיעו אותי ואמרו לי שארגנטינה מאוד רחוקה מהאירועים.

ב-1939 ההורים שלי הביאו את שני האחים של אמא שלי מגרמניה. צריך להבין שכדי לגרום ליציאתם של יהודים בגרמניה ה היה נהוג שקרובים שלהם בארגנטינה פונים בבקשה להביא אותם ורק לפי הנוהל הזה הם היו יכולים לצאת לגרמניה.

מלחמת עולם השנייה נמשכה 6 שנים. ההתחלה הייתה ב-1 בספטמבר 1939- כאשר הגרמנים פלשו וכבשו את פולין. לאחר מכן כבשו את הולנד, ועוד כמה ארצות באירופה. מיד עם הפלישה לפולין אנגליה וצרפת הכריזו מלחמה על גרמניה, כאשר מנהיג האנגלי צ'רצ'יל ביקש מארצות הברית להצטרף למלחמה ארצות הברית לא הסכימה. עיקר המאמצים של הגרמנים היה נגד היהודים. הוציאו את היהודים למחנות ריכוז, וריכזו אותם באזורים צפופים בתנאים מחפירים. בסופו של דבר הם הוצאו לתאי הגזים ושרפו את הגופות. השיטה הייתה שהיהודים מגיעים למחנות הריכוז, את החזקים שולחים לעבודות פרך, והיתר למיתה.

כעבור שנה היפנים הצטרפו להיטלר, והתקיפו את ארצות הברית בנמל הנקרא פרל הרבור. לשם הגיעו מאות מטוסים יפנים וחיסלו את רוב האוניות שחנו בנמל. הגרמנים הצליחו לכבוש הרבה ארצות באירופה כולל צרפת, לאחר מכן היטלר תכנן לצאת להתקפה על ברית המועצות.

הגרמנים כבשו חלקים גדולים של ברית המועצות כאשר הגיעו ללניגרד הרוסים הצליחו לעצור את היטלר.

באותו הזמן התחיל בברית המועצות חורף שבעקבותיו התחילה עונת השלגים, באזור הזה הטמפרטורות יורדות עד -30 מעלות מתחת ל-0 ,וזה היה סימן של הנסיגה הגרמנית והתחלה של כיבוש מחדש של הרוסים ששחררו את אדמותיהם.

הגרמנים נכנעו ב-מאי 1945, המלחמה גבתה כ- חמישים מיליון בני אדם, בתוכם 6 מיליון יהודים, ו-23 מיליון רוסים.

בשנות המלחמה ארגנטינה ובכלל ארצות דרום אמריקה היו מחוץ למלחמה. החיים בארגנטינה באותה תקופה זכורים לי כשגרתיים ורגילים- הלכנו לבית הספר כאילו לא קרה כלום. רק הוריי היו מאוד מודאגים בגלל משפחתם באירופה שלא חזרה משם.

תמונה 1
תמונה 2
תמונה 3
תמונה 4

 

קישור לסיפור: תנועות הנוער אז והיום

קישור לסיפור: חלום שהופך למציאות

מילון

שואה
השואה הייתה שורת מעשי רצח עם ורדיפות אתניות, שבוצעו לפני ובמהלך מלחמת העולם השנייה על ידי גרמניה הנאצית בהנהגתו של אדולף היטלר, עוזריה ובעלי בריתה, כשתכליתם היו בהתחלה פגיעה במעמד היהודים.

ציטוטים

”"צריך לגמור לקרוא את ספר החיים..."“

הקשר הרב דורי