מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חיים של סבא פיטר

במהלך העבודה בתכנית הקשר הרב דורי
מתעדים עם סבא
החיים במדינות שונות: משוויץ לישראל

סיפור חיים (מקוצר) של סבא פיטר

סבא שלי נולד בהונגריה. הוא עבר לשוויץ בשנת 1948, כשהיה בן פחות משנה ואחיו הבוגר היה בן שנתיים. לסבא רבא שלי היה מפעל פלסטיק בהונגריה, אבל כשהרוסים הגיעו להונגריה הוא נאלץ לעזוב ועבר עם משפחתו להולנד לתקופת ביניים. אז הם עברו לשוויץ. סבא מספר: "בהתחלה גרנו בכפר קטן בשם הריסאו, שם גרנו שש שנים, ואז עברנו לציריך. אבא שלי חזר בתשובה והיינו חלק מהקהילה החרדית בציריך. בתקופה בה חיינו בשוויץ אבא שלי רכש 51% ממפעל פלסטיק במדינת לוקסמבורג והיה טס באופן קבוע לעבודה משוויץ ללוקסמבורג."

המשפחה של סבא שלי הייתה עשירה מאוד, עם נהג, מטפלת, מבשלת ומנקה. סבא מספר: "בתקופה ההיא היינו בין הראשונים שהיה להם מכונית קדילאק אמריקאית עם חלונות מתרוממים."

בשנת 1958 נולד ג'ון מרטין מתתיהו ושמו היום אריה, אחיו של סבא. באותה שנה סבא רבא שלי חלה והיה מאושפז תקופה ארוכה. סבתא רבתא שלי נאלצה למכור את המניות במפעל. כעבור כמה חודשים סבא רבא שלי נפטר בגיל 46. לאחר מכן הסבתא רבתא שלי לקחה את סבא שלי והאחים שלו ועברה לגור בישראל בגלל שאחיותיה גרו כאן. המעבר היה מאוד חד, ורמת החיים ירדה מאוד. סבא שלי המשיך את לימודי בית הספר בבית הספר הממלכתי-דתי 'מוריה' בתל אביב.

תעלול שהיה מעולל סבא: לא היה הרבה כסף וסבא שלי היה הולך כל בוקר בדרך לבית ספר וגם למכולת, כדי לקנות ופל מצופים וחלב, והיה רושם על החשבון. סבתא רבתא שלי גילתה את זה רק בסוף החודש שבאה לשלם את החשבון.

הזוית האישית

סבא פיטר השתתף בתכנית הקשר הרב דורי ותועד על ידי נכדו איתי גולן. התכנית נערכה בבית הספר יוזמה- קציר מ"מ במודיעין מכבים רעות, התשע"ט.

מילון

לוקסמבורג
הדוכסות הגדולה של לוקסמבורג היא מדינה קטנה במערב אירופה שגובלת בבלגיה, בצרפת ובגרמניה. האוכלוסייה במדינה מונה כחצי מיליון נפש ושטחה 2,586 קילומטרים רבועים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבא היה רושם במכולת על החשבון וסבתא רבתא שלי גילתה את זה רק בסוף החודש, כשבאה לשלם את החשבון“

הקשר הרב דורי