מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חיים סבתא מרתה

כיף עם סבא
חוגגים יום הולדת בבית המשפחה
משפחת זגר (ברטלר)

שמי מאיה, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבא מיקי זגר. סבי נולד בעיר בוקרשט שברומניה וסבא סיפר לי את סיפורה של סבתא מרתה.

סבא מיקי מספר על סבתא מרתה ומשפחתה:

"לאחר מלחמת העולם הראשונה, בשנת 1917 כשסבתא מרתה נולדה, אבא שלה (משה גפנר) הקים מפעל טקסטיל (מפעל בדים). רב העובדים היו יהודים והשאר היו נוצרים. בשנת 1938 סבתא מרתה (מרים) התחתנה עם סבא נוסייה (נתן). בשנת 1940 (מלחמת העולם השנייה) הגרמנים כבשו את אירופה והיהודים היו צריכים לברוח.

הגרמנים תפסו את סבא נוסייה וסבא משה שילם הרבה מאוד כסף בכדי שיוציאו את סבא נוסייה מהגטאות. בזמן המלחמה סבתא פריצי, אחותה של מרתה, התחתנה עם הדוד לזר. אחרי מלחמת העולם השנייה הם היו בבוקרשט (בירת רומניה) ובשנת 1945 סבא שלי (סבא מיקי) נולד, ובאותה שנה גם בני – בן דודו של סבא נולד.

באותם שנים כל המשפחה חיו בבוקרשט וחיכו לידיעה שקמה מדינת ישראל, בשביל שיוכלו לעלות לארץ. לאט לאט כל המשפחה עלתה לארץ. סבא שלי עלה לארץ בשנת 1950, כשהוא היה בן ארבע. סבא נוסייה נפטר בשנת 1985 שלושים שנים אחרי שעלה ארצה.

בשנת 2009 לפני כשמונה שנים בני בן דודו של סבא שלי (בן של פריצי ולזר) נפטר משבץ מוחי. בשנת 1969 סבא שלי מיקי וסבתא שלי נחמה התחתנו. לאחר שלוש שנים נולד אלון, דוד שלי שהתחתן עם אנדראה ואז אמא שלי (טלי) נולדה בשנת 1976. היא התחתנה עם אבא שלי (שלומי) בשנת 2005 כשאני הייתי בבטן…

משנת 1950 ועד שיצאה לגמלאות (פנסיה), עבדה בתור מורה לאנגלית במשרד החינוך. אחה"צ לימדה שיעורי פסנתר.

אני בת שנה עם סבא 

תמונה 1

הזוית האישית

מאיה ברטלר: המפגשים היו, מלמדים, מהנים, מסקרנים ויצירתיים. נהנתי מאוד מהמפגשים וללמוד על משפחתי.

מילון

.יהדות בוקרשט במלחמת עולם שנייה
גם החיים בבוקרשט גופא לא היו בטוחים, בחודש נובמבר 1940 נרצחו בבוקרשט 4 יהודים ובמהלך ינואר 1941, במרד הלגיונרים ופרעות בוקרשט נרצחו לפחות 120 מהם. אלפים הוכו, נשדדו ורבים עונו כדי להסגיר את רכושם לידי הלגיונרים. מבני ציבור השייכים לקהילה היהודית נתפסו על ידי הלגיונרים, כולל בתי ספר ובתי כנסת ואפילו בתי עלמין. הקהילה היהודית נדרשה לסלק מבתי העלמין הנוצריים את גוויותיהם/שרידי עצמותיהם של מי שנולדו יהודים, התנצרו ולאחר מותם נקברו שם. ויקיפדיה

ציטוטים

”הגרמנים תפסו את סבא נוסייה“

הקשר הרב דורי