מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חיים מטורקיה לישראל

סבא יהודה אלטון ויניב אלטון
סבא יהודה בצד בחתונה בעבר
יהודה אלטון מספר על העלייה, הקיבוץ והמשפחה

ביתי ומשפחתי בטורקיה
אני נולדתי באיסטנבול, היחידי במשפחה שנולד בבית יולדות,אני בן הזקונים מבין 6 אחיי: אייזק, סוזן, פורטוני, סמי, מואיז ואני, לאון. היה לי עוד אח שנפטר בגיל שמונה חודשים מדלקת ריאות , ועוד אחות שנולדה מתה. למשפחת אלטון  אברהם ואסתר. לאבא שלי,אברהם, הייתה חנות מכולת בבית. בקומה העליונה גרנו כל המשפחה. המקצוע של אבא היה אופה בורקס במרתף של הבניין. 
 
על העלייה
עליתי לארץ בתאריך 30 לאוגוסט,1949 בעקבות כך שאחותי סוזן ואחי סמי עלו לארץ כמה חודשים לפניי. אני עליתי לארץ באונייה מאיסטנבול וההפלגה ארכה 6 ימים. ירדתי בנמל חיפה יחד עם כולם למחנה קליטה קריית שמואל ומשם העבירו אותי לבן שמן ליד לוד. בחוץ לארץ ,למדנו עברית בשני אופנים: בבית ספר שאני הייתי ובערבים היה מדריך יהודי שלימד אותנו לדבר עברית . לאחר 3 חודשים בבן שמן  יצאנו כקבוצה ( בסוף שנת 49") יצאנו לקיבוץ העוגן שבעמק חפר .
 
על הקיבוץ
החיים בשנות החמישים מחוץ לקיבוץ היו קשים, מזון היה בחלוקת תלושים ולא היה ניתן להשיג את רוב מוצרי המזון. לעומת זאת היה בקיבוץ שפע של כל פריט. חיי חברה היו מלאים. לאחר בן שמן הועברנו לקיבוץ העוגן שבעמק חפר, שהיה נחשב עשיר ביחס לשאר הקיבוצים באזור. גרנו 4 נערים באותו חדר , 5 שעות למדנו ו- 3 שעות עבדנו. היה לנו מועדון והיו לנו חיי חברה עשירים. ענף הספורט היה מפותח באופן מיוחד וענף הכדורעף היה מפותח ושיחקנו בכל האזור.
 
בשנת 1954 גויסנו לנח"ל ולפני זה היינו 4 חודשים בטירונות ולאחר מכן כל הקבוצה הלכנו לקיבוץ שמיר בצבא. לאחר מכן יצאנו לקיבוץ גבעת עוז בתור של"ט ( שירות ללא תשלום). בתום שירותי הצבאי כולל של"ט עזבתי את הקיבוץ והלכתי לגור בנתניה עם 2 חברים נוספים.
 
על המשפחה בישראל
אני התחתנתי בשנת 1960 עם אורה. בשנת 1963 נולד אבי הבן הבכור. שנה אחרי נולדה הבת הראשונה שלנו סיגל ( סיגי) ובשנת 1968 נולדה ורד הצעירה ביותר. עם המשפחה גרנו רק בהרצליה.
 
כיום יש לי 10 נכדים בגילאים שונים ( 28-3) ולא מזמן הנכד הבכור התתחתן. זה סיפור החיים שלי בקצרה , אותו סיפרתי לנכדי במפגשי תוכנית ה"קשר הרב דורי "  בה לקחתי חלק השנה עם נכדי יניב אלטון.
 
תשע"ו

מילון

סבקה
כלב ברוסית

ציטוטים

”moove vevos mooevos mooevos“

הקשר הרב דורי