מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של עמוס ויצמן

תמנוה עם סבא בבית התפוצות
יום הולדת 75 של סבא עם כל המשפחה
סיפורו של עמוס

שמי עמוס ויצמן נולדתי לפני שהסתיימה מלחמת העולם השנייה. לא ידעו עדיין שהסבא והסבתא שלי מצד אמי נספו בשואה ולכן לא קראו לי על שמם. לכן, אבי עיין בתנ"ך ובחר לי שם תנכי שמצא חן בעיניי הוריי.

נולדתי בשנת 1944 ברחובות

למדתי בבית ספר על שם א. ד. גורדון בחולון ובבית ספר תיכון על שם קוגל בחולון. ההורים שלי עלו ארצה עוד לפני מלחמת העולם השנייה. אבי גר בילדותו בעיר בשם בלץ באזור בשם בסרביה שהיה חלק מרומניה. היום האזור הוא מדינה עצמאית בשם מולדובה. הוא היגר עם הוריו ואחותו לארגנטינה ובשנת 1933 עלה ארצה והיה ממקימי קיבוץ מסדה בעמק הירדן. אמי בנעוריה גרה בעיירה קטנה בשם דומברובן, גם כן בבסרביה (כיום מולדובה).

סבתא רחלה נולדה בארץ. הוריה בנימין וצילה עלו ארצה כמעפילים. סבתא רבא צילה עלתה ארצה מאזור בשם בוקובינה מעיר בשם צ'רנוביץ וסבא רבא בנימין עלה ארצה מלטביה מעיר בשם קורסובקה.

כיום אחד המצרכים החשובים והעיקריים בחיינו הוא הטלפון הסלולרי. מה היה שונה בילדותך ללא טלפון, לעומת ילדותנו כעת?

בילדותי לא היו טלפונים סלולריים וגם עד גיל מאוחר לא היה בביתנו טלפון קווי. אפילו מחשבים עוד לא היו. לכן, עיקר זמננו הפנוי הוקדש למשחקים עם ילדים אחרים בשכונה ובפעילות בחוץ. כך, מכיתה ד' הייתי חבר בתנועת נוער שנקראה אז "התנועה המאוחדת" ואחר כך היא התאחדה עם "הנוער העובד" לתנועה בשם "הנוער העובד והלומד". כמו כן קראתי ספרים ושיחקתי במשחקים שונים לא ממוחשבים. לצערי לא היו לי הרבה חברים. לאחר שאמי הייתה הגננת ועבדה, היא הייתה צריכה למצוא לי סידור בגן ילדים כבר מגיל מאוד צעיר. לכן עברתי מגן לגן וכל פעם הייתי בחברת ילדים אחרים, גם כאלה שהיו מבוגרים ממני. נכנסתי לכיתה א' בגיל מאוד צעיר והייתי אחד הצעירים בכיתה והבדלי הגיל מנעו ממנו ליצור קשרים. גם התפתחתי בגיל יחסית מאוחר וכך התקשיתי ליצור קשרים עם ילדים אחרים. ביום בר המצווה עצמו, לאבי לא היה זמן ללכת איתי לבית הכנסת ולהניח תפילין. עם זאת למדתי את ההפטרה ואת פרשת השובע ובשבת הייתי בבית הכנסת ועליתי לתורה.

כמו כן הורי חגגו לי את בר המצווה בבית (לא באולם). להורי היו הרבה מוזמנים ולכן, כשלא היה מקום לכולם בבת אחת אז היו כמה מחזורים של אורחים. אבי כתב לי דרשה שאותה דרשתי (אמרתי) כמה פעמים. לא היה מקובל אז לתת מתנות של כסף או שיקים. לכן, קיבלתי הרבה מתנות ובעיקר ספרים.

שירתתי בנח"ל. הייתי בגרעין נח"ל שבסוף השירות היינו אמורים להצטרף לקיבוץ עמיעד. יצאנו קבוצה של בנים ובנות בימי ששי לבלות במועדון סטודנטים. באחד מימי ששי אחת הבנות הביאה את סבתא רחלה והיא מצאה חן בעיני נהינו חברים ואחר כך התחתנו. בחתונתי עם סבתא רחלה חשתי אושר והתרגשות.

בהיותי בגיל 4 פרצה מלחמת העצמאות. בהיותי בגיל 12 פרצה מלחמת סיני. בהיותי בגיל 23 פרצה מלחמת ששת הימים. בהיותי בגיל 29 פרצה מלחמת יום הכיפורים ולמעשה כל מלחמות ישראל מקום המדינה פרצו לאחר שנולדתי.

סבתא ואני התחלנו יחד להיות טבעוניים. מדוע החלטת שאתה רוצה להיות טבעוני. חשבתנו שאורח חיים טבעוני הוא יותר בריא וככה מתאים לבני אדם לחיות.

היום אני עובד כעורך דין וכמו כן אני לומד לנגן על פסנתר ועוסק בספורט. אני עוסק כיום בריצה, יוגה, קצת טאי צ'י. אני מנגן על פסנתר. אני לומד באוניברסיטה.

בשנת 1985 התגלה שחליתי במחלת לוקמיה (סרטן הדם). חשתי אז סכנת חיים.

רגעי השמחה והנחת כשכול אחד מהילדים והנכדים שלי נולדו הרגשתי שמחה והתרגשות.

גלגולו של חפץ – שעון קיר

להורי היה שעון קיר עתיק שאחותי לקחה והוא נמצא אצלה עד היום. לי עצמי לא נשארו חפצים או מסמכים שעוד היו אצל הוריי.

הזוית האישית

סיפורו של עמוס ויצמן תועד ע"י אופיר במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.

אני וסבא בסיור בבית התפוצות

תמונה 1

מילון

תפילין
תפילין הן תשמיש קדושה יהודי העשוי מעור ומכיל קלף עליו רשומות ארבע פרשיות מהתורה, ומשמש לקיומה של מצוות הנחת תפילין.

ציטוטים

”לאבי לא היה זמן ללכת איתי לבית הכנסת ולהניח תפילין“

הקשר הרב דורי