מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייו של סבי

אני וסבי ביחד בביתו ומספר לי את סיפורו
סבי וסבתי ביחד ביום חתונתם של הוריי
תהליך עליה של סבי לארץ ואיך שרד את השואה

סבי הרצל נולד בשנת 1937 בטריפולי, בירת לוב. לסבי היו עוד שבעה אחים (נותרו חמישה) ילדותו של סבי עברה עליו בהנאה, אך בשנת 1942 בן 5 נאלץ הוא ובני משפחתו לעבור לאיטליה, כנתין בריטי. סבא רבא שלי נולד בגיברלטר שהייתה מושבה מוחזקת ונשלטת ע"י בריטניה, בשל כך כל משפחתו קיבלה נתינות בריטית.

האיטלקים ששלטו על לוב לקחו את משפחתו של סבי לאיטליה, הבריטים התנגדו למלחמה ולא רצו להיות שותפים לגרמניה והיו נתונים כל הזמן למתקפות מצד הגרמנים, לכן כאשר האיטלקים מצאו יהודים עם אזרחות בריטית בטריפולי הם לקחו אותם לאיטליה. באיטליה לאחר מסע ברכבות מסע מזוהמות, כאשר השלטון הפשיסטי שולט במדינה, שוכנו הוא ובני משפחתו בעיירות איטלקיות. חיו ועבדו עם הגויים בעיירה בשם "קמרון". הגרמנים ראו שמצבם במלחמה מתחיל להיות פחות טוב ושבעלות הברית (בריטניה, ארה"ב, קנדה ואוסטרליה) לוחצות אותה, הן פתחו במתקפות נוספות. (במתקפות של להעביר עוד ועוד יהודים למחנות השמדה).

הגרמנים העבירו את משפחתו של סבי למחנה הריכוז "ברגן בלזן" לצריף ארוך לעבודות כפיים ועינויים. התנאים היו קשים מאוד וסבי מספר כי פעמים רבות נאלץ להסתפק בכיכר לחם אחת לשבוע ולעיתים פחות מכך. זאת הסיבה שסבא שלי עד היום לא יכול לגעת בלחם שחור. בחורף היה להם קר מאוד בצריף, אך ידעו שאין להתלונן ולהסתפק במה שיש.

למזלם של בני משפחת סבי הם לא נפרדו לאורך כל תקופת המלחמה. עם סיום המלחמה בשנת 1945 נכנעה גרמניה, וליהודים ששהו במחנות ההשמדה ניתנו שלוש אפשריות: כנתינים בריטים, לחזור לאנגליה, לחזור לטריפולי או לעלות לארץ ישראל.

משפחתו של סבי החליטו לחזור לביתם בטריפולי, אך החיים אותם זכרו כקולוניה אירופית השתנו, והיחסים בין היהודים לערבים והיהודים לבריטים היו קשים. יחסים אלה הביאו לגל של פרעות ולאלימות קשה כלפי היהודים. סבי הרצל עם חזרתו לטריפולי, חזר לספסל הלימודים ובד בבד עזר לפרנסת המשפחה. החיים בטריפולי לא היו פשוטים בכלל וכך, אחיו הבכור של סבי לא יכול לסבול את מצב היהודים בגולה ועלה בדרך לא חוקית לישראל. טבעי היה שאחריו בקשה כל המשפחה לעלות לישראל ולהפסיק לחיות בגולה. כל רכושם של משפחתו של סבי נבזזה ע"י ההמון הערבי.

בשנת 1951 עלתה משפחתו של סבי לארץ ישראל כשהוא בן 13. כאשר הגיעו לישראל שוכנו במעברת קריית אונו. בהתחלה גרו באוהלים, אחר כך עברו לצריפים ולבסוף לבתים. אמי חגית מספרת כי לבית בקריית אונו היה ניחוח מיוחד של פרדס. סבא שלה, אב סבי, נטע בחצר הבית עצי הדר מכל הסוגים. ולמרות שהיה קצת היה הרבה. בגיל 13 חזר סבי לחיים שגרתיים, הוא חזר ללמוד ולהמשיך לעזור לפרנסת המשפחה. בגיל 18 התגייס לצבא לחיל הנדסה קרבית, והשתתף בכל מלחמות ישראל. הוא נשא את סבתי עליזה בשנת 1963, ונולדו להם 4 ילדים. אמי חגית היא השלישית. כיום סבי הרצל הוא חזן בית הכנסת וחי באושר!

הזוית האישית

יעל תיעדה את סיפור חייו של סבה הרצל, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בבית הספר אשל הנשיא

מילון

גיברלטר
גיברלטר היא טריטוריה של הממלכה המאוחדת, הנמצאת בקצה הדרום-מערבי של אירופה, בחצי האי האיברי. גיברלטר שוכנת מצפון למצר גיברלטר, נקודת הכניסה של האוקיינוס האטלנטי לים התיכון, ומשקיפה על מפרץ גיברלטר. גודלה של הטריטוריה הוא כ-7 קילומטרים רבועים והיא חולקת גבול משותף עם ספרד מהצפון, ומשאר כיווניה גובלת בים התיכון. ויקיפדיה

ציטוטים

”כיום סבי הרצל הוא חזן בית הכנסת וחי באושר!“

הקשר הרב דורי