מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייו של סבא שלום

כשהתחלתי לשחות (שי-לי)
יום החתונה 6.6.1972
ילד קטן מתימן

השם שלי הוא שלום אושרי, השם נובע מהמילה שלום (שלווה, מנוחה, שלום בין אנשים).

נולדתי בתימן בתאריך 1.1.1944 אני הרביעי מבין האחים. במשפחתנו כולם קיבלו יחס שווה, אנחנו שמונה אחים – שישה  בנים ושתי בנות, זכריה, יהודה, יוסף, אני, מרים, אברהם, מוטי ואתי.

נולדתי בתימן ועליתי לארץ בשנת 1949 כשהייתי כמעט בן חמש, עליתי עם המשפחה. אני לא זוכר כמעט כלום כי הייתי ילד קטן. בגלל שהייתי קטן כשעלינו ההשפעה הייתה קטנה. נבחר עבורנו מקום מגורים. (גרנו במעברה) החיים במעברה היו טובים, היא הייתה גדולה, ולא היו מים זורמים בברזים, היו מקלחות ציבוריות, ושירותים ציבוריים. לכל אחד היו כמה עיזים בכדי שיהיה חלב. כשאני הייתי ילד, הביצים והחלב באו כאבקה שהיו מוסיפים לה מים, ואז הייתה סוג של תמיסת ביצים חלב שמשתמשים בזה ככה. כמובן שאז היה קיבוץ, אבל אבא שלי לא רצה לגור בקיבוץ בגלל שאז בקיבוץ הבנים והבנות היו מתקלחים יחד. עלינו לארץ בגלל שזה היה חלום בשביל כל יהודי לעלות אל ארץ הקודש (ישראל).

הבתים בשכונה שלי היו חד קומתיים עם גג משולש. בערבים היינו מתאספים כל הילדים ורוקדים ריקודי עם, במעגל עד השעות המאוחרות. היינו הולכים ליערות וחורשות, ולרוב היה שם אגם אז בעזרת קרשים בנינו לעצמנו קייק ומשוטים, הכל היה ירוק ויפה. התחביב הכי גדול שלי הוא הים. הייתי במועדון זבולון ופעם יצאנו לקפריסין ונתקלנו בסערה וכך למדתי לשחות. וזהו גם הספורט האהוב עליי גלישה ושחייה. כמובן שאהבתי גם כדורגל. וכיום תחביבי הם לשחק שחמט (זה מחזק את החשיבה), לשחק עם הנכדים, להיות עם המשפחה והחברים. היו לי גם שירים שאהבתי בילדותי הם היו שירים תימניים של שבזי. אני גדלתי על השירים האלה, ובאמת אהבתי אותם. המבוגרים של השכונה היו זמרים תימניים אז הם שרו לנו ואנחנו למדנו מהם. המשחקים שהיינו משחקים בילדות היו: מחניים, הקפות, גומי…ושיחקתי אותם עם "החבורה".

המנהגים שהיו למשפחתי הם: לא לאכול עד שכולם מתכנסים סביב השולחן, בימי שישי היינו מכינים את עצמנו ללכת לבית הכנסת, להתקלח, להתלבש בבגדים כמה שיותר מכובדים, ולא קרועים. היינו הולכים לשעה – לשעה וחצי בכדי להתפלל, חוזרים הביתה, עושים קידוש, זו ארוחה מגובשת של כל המשפחה וכך נהגה כמעט כל השכונה. למחרת היינו הולכים לבית הכנסת להתפלל, ולאחר מכן ישבנו לאכול את סעודת השבת. קיץ הולכים לים  ובחורף היינו משחקים בבית. אני לא הייתי בגן, ישר עליתי לכיתה א' והיו כמה מקצועות שאהבתי במיוחד: תנ"ך, חשבון, היסטוריה וספורט. אני התחברתי מאוד לתנ"ך משום שתנ"ך היה המורשת שלי, ולהורים היה חשוב שאדע לאיזה עם אני שייך ומה מגיע לו. למדתי בתיכון מקצועי במשך שלוש שנים. אני זוכר ששלוש פעמים בשבוע, היו לומדים במשך שלוש שעות. כל פעם הייתי עוזר לתלמידים המתקשים. חגגתי בר מצווה אבל לא עשינו אירוע גדול.היינו קבוצה של ילדים בערך בני שלוש עשרה, בעיקר שרנו שירים בתימנית של שבזי. בר המצווה התקיימה בבית הספר היסודי.

בצבא, עברתי קורס סיירים, הייתי בחיל חרמש – חיל רגלי משוריין. חוויתי גם מלחמות כמו: מלחמת ששת הימים, מלחמת יום הכיפורים ושתי מלחמות בלבנון. אני זוכר שנפצעתי בכמה מקומות בגוף, פגעו בי כמה כדורים אבל למזלי זה לא היה במקומות מסוכנים.. לא הייתי בחו"ל אבל הפעילויות שהכי אתגרו אותי הן המלחמות והן הפכו אותי למציאותי יותר. העיסוק הראשי שלי הוא הטרקטורים. הייתי עובד עד שעות מאוחרות במקום ללמוד, משום שלא היה להורים שלי כסף, בכדי לממן את לימודי. אם הייתה לי אפשרות הייתי הולך ללמוד. אני יכול לומר מניסיוני שצריך להעשיר את הידע שלנו במה שרק אפשר, הלימודים הם אור להצלחה של הבן אדם. מקום העבודה הראשון שלי הוא בסוכנות טרקטורים. אהבתי את הטרקטורים התחברתי אליהם מאוד מאז שהייתי קטן, ועבדתי שם ארבעים וחמש  שנה. המקצוע הזה ליווה אותי עד לפרישה ויציאה לפנסיה..

התחתנתי בשנת 1972 כשהייתי בן עשרים ושבע, החתונה הייתה בנהריה. לפני החתונה עשינו מסיבת חינה. (יש לי תמונות מהחתונה). הייתי בן עשרים ושמונה כשנולדה בתי הבכורה. הכרתי את סבתא כשאכלתי במסעדה בסיום העבודה. ליד המסעדה היה ספסל והיא ישבה שם. ומשם זה התפתח, וכך הכרנו. יש לי שתי בנות ובן, יש לי חמישה נכדים  ונכדה אחת. אני נמצא כל יום אצל אחת מבנותיי, בכדי לעזור לה. היא גרה בנהריה ואשתי ואני עוזרים לה כמה שרק אפשר. הבן שלי גר בתל-אביב והוא בא פעם בשבועיים או אחת לחודש. הילדה השנייה שלי גרה בהרצליה, וגם היא באה לבקר אותנו פעם בשבועיים או פעם בחודש.

הזווית האישית

שי – לי -למדתי המון על סבא שלי, על חייו הפרטיים, על ילדותו, ואיך הוא פגש את סבתא. אני מאחלת לסבא שלי המון בריאות, ואריכות ימים. שייהנה מכל רגע בחיים ולא יכולתי לבקש סבא טוב יותר.

מילון

מסיבת חינה
טקס הנהוג בקרב עמים שונים לפני החתונה כטקס מעבר מחיים כיחידים לחיי זוגיות.

ציטוטים

”השתתפתי בכמה מלחמות: ששת הימים, יום הכיפורים, ושתי מלחמות בלבנון.“

הקשר הרב דורי