מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייו של סבא וולף

ג'ניה צופן ונכדתה שירה שחר
וולף טרוגן
סיפורה של ג'ניה צופן-טרוגן על אביה טרוגן ולנטין איבנוביץ-וולף

סיפור של ג'ניה צופן
הסיפור מסופר על טרוגן ולנטין איבנוביץ (וולף בן יונה טרייגרמן) אבא של ג'ניה צופן טרוגן , סבא רבא של שירה שחר. טרוגן ולנטין איבנוביץ (וולף בן יונה טרייגרמן) נולד בכפר נדובויבצי שבבסרביה ב -1903 (היום מדינת אוקראינה).
 
הוא נולד למשפחה בת 6 נפשות, אביו  היה סוחר מקומי. וולף למד בחדר בכפר 4 שנים ואחר כך התחיל לעבוד עם אבא שלו. בשנות העשרים לחייו וולף החליט לנסוע לדרום אמריקה להרוויח קצת כסף ולעזור למשפחה. שנה הוא שהה בחו"ל, במהלך השנה הזאת חלה במלריה ואחרי שהבריא חזר הביתה. אחרי שובו הביתה  גייסו את  וולף  לצבא רומניה. לאחר שירותו הצבאי הוא התחתן, המשיך לעבוד עם אביו לימים נולד בנו חיים.
 
בזמנים ההם מותר היה ליהודים לגור רק בכפרים. אבל יותר מאוחר הם קיבלו רשות לעבור לגור בערים והמשפחה עברה לגור בעיר חוטין. משפחת טרייגרמן השתקמה בחוטין. אב המשפחה יונה המשיך בניהול העסקים ובניו וולף  ואפרים עזרו לו, הבת עטרה למדה בגימנסיה רוסית והבת השנייה רוזה עזרה לאמא שלה גיטל בעבודות בית. לקראת  מלחמת העולם השנייה הבת עטרה התחתנה  עם פייביש גוקובסקי, שהיה מאוד עשיר והבת רוזה התחתנה גם עם מנהל הבנק במקום. כשהתחילה מלחמת העולם השנייה, וולף (סבא רבא של שירה) גוייס לצבא האדום. המשפחה נשארה בחוטין ולשם הגיעו פוליצאים רומנים וגרמנים. היו הפצצות על העיר. בזמן אחד ההפצצות נהרגה גיטל אמא של וולף.
 
גרמנים התחילו לשלוח את היהודים למחנות העבודה באוקראינה, באזור ויניצה. לשם נשלחו עטרה  (אחותו של וולף) עם בעלה גוקובסקי  פייביש,  אבא של וולף- יונה טרייגרמן אישתו של וולף ובנו חיים. האחות הקטנה רוזה עם בעלה לא הספיקו לברוח , הגרמנים תפסו אותם עם עוד יהודים בעיר קמנץ פודולסק, הכניסו אותם למקלט בתוך הבניין וזרקו לשם פצצה עם גז, כולם נחנקו. בסוף המלחמה חזרו הביתה ממחנה העבודה רק עטרה ופייביש גוקובסקי. האישה והבן של וולף נהרגו , אבא של וולף יונה נפטר מרעב. הידיעה על האסון המשפחתי, סבא רבא וולף קיבל  כאשר היה בצבא.
 
בזמן  אחד הקרבות  וולף היה  צריך להחליף את שמו לולנטין איבנוביץ' כדי שלא ישלחו אותו לקרב קורסק אורלוסקי. זה היה קרב מאוד קשה, מעטים חזרו בחיים. כך וולף בן יונה טרייגרמן הפך לטרוגן ולנטין  איבנוביץ'. במהלך שנות המלחמה סבא רבא וולף פגש את אישתו השניה  אלכסנדרה (שורה)- סבתא רבתא של שירה. ביחד הם סיימו את המלחמה בברלין בגרמניה וחזרו לחוטין. טרוגן ולנטין ושורה בנו את הבית שלהם בחוטין לאחר מלחמת העולם השניה. נולדו להם שני ילדים: יאבגניה (ג'ניה) אני  סבתא של שירה ואפרים (פימה).
 
בשנת 1938 האח הקטן של וולף סבא רבא, טרייגרמן אפרים נסע לפלסטינה יחד עם אשתו טרייגרמן ברוריה. הם השתקמו בחדרה. האחות הגדולה עטרה  יחד עם בעלה התחילו תהליכים לעלות לארץ ישראל בשנת 1947, חיו 3 שנים ברומניה  בעיר קונסטנץ עד שקיבלו אישור כניסה לארץ ישראל.
 
הם הגיעו לישראל בשנת 1950 גוקובסקי עטרה ופייביש השתקמו באור עקיבא. בשנת 1973 המשפחה של סבא רבא ולנטין וולף  עלתה לישראל וגם השתקמו בחדרה. הם בנו בית חדש, הילדים התחתנו ונולדו הנכדים יעקב ואלין (הילדים של הבת  ג'ניה ), הנכדות קרן ורויטל (הילדים של הבן אפרים) והנינים שירה, טל, יהונתן, אלון – זאב.
 
סבא רבא ולנטין וולף זאב בן יונה נפטר בשנת 1985 וסבתא רבתא שורה נפטרה בשנת-2011. במהלך 42 שנה בארץ  התרחשו הרבה אירועים במשפחה שירות צבאי ,לימודים במכללות ואוניברסיטאות, עבודה, משכנתאות, בריתות מילה וכ"ו, אירועים שמחים וגם עצובים,
כך בנויים החיים…  
תשע"ה

מילון

פוליצאים
משטרה של כובשים

מחנה עבודה
מקום מגורים ועבודה בכפיה, רעב, פחד מוות, עינויים.

ציטוטים

”"החיים הם כמו מראה תזעיף פנים הם יזעפו בחזרה, תאיר פנים ישיבו לך ברכה". “

הקשר הרב דורי