מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייו של סבא גדעון

סבא גדעון והנכדים
סבא גדעון וירדנה ארזי
האהבה לשירה והגבעטרון

החלטתי לראיין את סבא גדעון, אבא של אבי. סבא גדעון נולד בשנת 1948 בקיבוץ גבע בארץ.

סבא גדעון הוא הבן הבכור ויש לו עוד אח וארבע אחיות: אסף, זיוה, עירית, שרה ומיכל. התעניינתי בילדותו של סבא, וכך הוא מספר:

"אהבתי לשחק על המגרש ועל הדשא בקיבוץ. שיחקנו במשחקים- חמש אבנים, דיגליים, שוטרים וגנבים, מחניים, גולות, ים יבשה, קטרים באים, שח מט, קלאס, שלושה מקלות, מחבואים, תופסת ודג מלוח. משחקים אלה משחקים גם היום, אם כי פחות מהעבר. שיחקתי עם החברים בבית הספר, עם תלמידי השכבה שמעלי, ותלמידי השכבה שמתחתי. למדנו לשחק את המשחקים מהחברים. הייתי אלוף הגולות, ואף אחד לא רצה לשחק איתי בגולות, כי תמיד הרווחתי גולות, ולפעמים היו מקרים שלא הסכימו לתת לי את הגולות שהרווחתי. עד היום יש לי צנצנת ענקית עם הרבה גולות, וכשהייתי קטן שיחקתי בהן. כאשר שיחקתי הרגשתי סיפוק והנאה".

כיום, סבא החליף את ההנאה ממשחקים בהנאה משירה. סבא אוהב לשיר והוא האזין לשירים מגיל צעיר. הוא אהב שירים רוסיים, שירי ילדות, שירי געגועים, שירי מולדת, הפלמ"ח ושירי ארץ ישראל.

"בבית, אבי יובל, ניגן באקורדיון, בנוסף האזנו לשירים ברדיו ובפטיפון. אני זוכר שבגיל שמונה, בשנת 1956 במהלך מלחמת סיני הלכתי עם אימי ברחבי הקיבוץ, ופתאום שמענו ברדיו את השיר "על עץ בודד" ואימי (סבתא דינה) החלה לבכות כי סבא יובל, אבי, היה במלחמה, והיא פחדה שיקרה לו משהו. גדלתי בבית ששר כל הזמן והשירה היתה חלק מאתנו. בגיל חמש עשרה התחלתי לשיר , ובשנת  1970, בגיל עשרים ושתיים  הצטרפתי ללהקת הגיבעטרון.

להקת הגיבעטרון בסיבוב הופעות

תמונה 1

להקת הגיבעטרון הוקמה בשנת 1948 והלהקה נקראת כך כי כולנו היינו, (בהתחלה), בני קיבוץ גבע, ולאחר מכן הצטרפו זמרים וזמרות לא מהקיבוץ. אנו שרים שירי ארץ ישראל, והופענו בארץ וברחבי העולם. בין השירים המפורסמים שלהם: ים השיבולים, העמק שלי, ניצנים נראו בארץ, הוי ארצי מולדתי, בת שישים וכו'.

בשנת 2007 הוענק לנו פרס ישראל על תרומה למדינה.

הזווית האישית

נטע – נהניתי לראיין את סבא, הסיפורים שלו היו מאוד מעניינים.

מילון

הגבעטרון
הגֶּבַעטרון היא להקת זמר המתמקדת בשירי ארץ-ישראל, שהחלה לפעול בראשית ימיה של המדינה ופעילה עד היום.

ציטוטים

”אני זוכר שבגיל שמונה, בשנת 1956 במהלך מלחמת סיני הלכתי עם אימי ברחבי הקיבוץ, ופתאום שמענו ברדיו את השיר "על עץ בודד" ואימי (סבתא דינה) החלה לבכות כי סבא יובל, אבי, היה במלחמה, והיא פחדה שיקרה לו משהו.“

הקשר הרב דורי