מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייו של- יעקב בן יעיש

יעקב ומיה בעת מפגש משותף בבית הספר
יעקב בזמן שירותו הצבאי
התמודדות העלייה ממרוקו, ותרומתו במלחמת יום כיפור

יעקב בן יעיש נולד 1945 במרוקו בעיר צפרו.

יעקב נולד לאב מרדכי ולאם יקוט ויש לו שלוש אחיות: שרה, רינה, רוחמה ויעקב. יעקב עלה לישראל בשנת 1955 לעיר באר שבע, שם התגורר עם משפחתו במעברת חצרים.

התנאים במעברה היו קשים מאוד. בימי גשמים הקור והגשם היו נכנסים ל"בית". השירותים היו בחוץ, לא היו כבישים ושבילים מסודרים. לאחר שנה במעברה, המשפחה עברה לגבעת אולגה שנמצאת בחדרה לביתה של בת דודתם.

יעקב שירת בחיל השריון. חיל השריון הוא החיל המתמרן העיקרי בזרוע היבשה של צבא ההגנה לישראל ומבסס את עיקר כוחו על טנקי מערכה. יעקב השתתף במלחמת ששת הימים, ההתשה ומלחמת יום כיפור. יעקב מספר כי "באחד הימים של מלחמת יום כיפור צלחנו את התעלה וחטפנו טיל שפגע בטנק שהייתי בתוכו ונפצעתי. היו לי כוויות בפנים בכתף וביד. שלחו אותי לבית החולים הדסה שנמצא בירושלים והשתחררתי רק כעבור חודש לביתי".

יעקב התחיל לאסוף בולים בגיל 40 וכיום יש לו אוסף גדול של בולים יקרי ערך. טלכרט- הוא כרטיס קטן, הדומה בגודלו לכרטיס אשראי, ששימש כתשלום לשירותי טלפון ציבוריים. את הטלכרטים יעקב התחיל לאסוף לפני 28 שנים והם שימשו אותו לחיוג שיחות. כיום יש לו מעל 60 טלכרטים.

כיום יעקב בן 73 נשוי לדינה ויש להם ארבעה ילדים: מוטי, דודו, גדי, וקטי. יש להם 11 נכדים מתוקים. נכדתו הבכורה בת 17 והקטנה בת 3.

יעקב עוסק בהתנדבות בבית הכנסת, סידורי תפילה, גזברות ועוד.

הזוית האישית

מיה: בעבודתי עם יעקב למדתי מושגים חדשים ונהניתי לשמוע את סיפור חייו. למדתי על כל הקשיים שהוא עבר, על אורח החיים שלו והתרבות שלו בזמן שהוא התגורר במרוקו ובעלייה לארץ ישראל. העבר שלו הוא בעצם איזושהי השתקפות וחלק מהעתיד שלנו.

מילון

אפיריטיף
מזון המוגש כמתאבן, כיבוד קל לפני הארוחה.

טלכרטים
כרטיס ששמים בטלפון ציבורי ומאפשר להוציא כמות שיחות מוגבלת.

ציטוטים

”באחד הימים של מלחמת יום כיפור צלחנו את התעלה“

הקשר הרב דורי