מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ז'אק סאקס דוקטור לבלשנות

ז'אק באירוע משפחתי של רון, אחד המתעדים.
חצר בית הספר בו אנחנו לומדים.
תיעוד סיפור החיים של ז'אק סאקס

ז'אק סאקס נולד באלכסנדריה, מצרים, בשנת 1938.

בילדותו במצרים משפחתו גרה בקומה חמישית של בניין דירות. הקהילה שבוה הם גרו הייתה מעורבת, והיו בה בעיקר יהודים, יוונים, איטלקים וארמנים. הוא זוכר, שהחברים הכי קרובים שלו בשכונה היו ממשפחה ארמנית נוצרית.

המשפחה הגרעינית של ז'אק הייתה מורכבת מההורים שלו, ויקטוריה ויוסף, ומשלושת אחיו, וורה, רינה ודני. אבא שלו עבד בתפקיד ניהולי בכיר בתור חשבונאי בעסק גדול, והיה חבר בארגון ציוני, ואימא שלו הייתה עקרת בית שעסקה בעבר בתפירה.

ז'אק למד בבית ספר בשם "ז'אבס", והוא זוכר שכללי המשמעת היו קשוחים מאוד. הוא אהב ללמוד ספרות והיסטוריה של צרפת, והתקשה במתמטיקה. בזמנו החופשי נהג להיפגש עם חברים בעליית גג ולשחק ברחוב בטניס, בנוסף היו לו חיילי בדיל שהיה משחק איתם הרבה.

בשכונה שבה גר באלכסנדריה היה בית כנסת שכונתי אבל המשפחה שלו נהגה ללכת בימי כיפור וראש השנה לבית הכנסת הגדול של אלכסנדריה על שם אליהו הנביא. את החגים הם נהגו לחגוג עם המשפחה המורחבת, ובפסח היו מקריאים שתי הגדות. כשהיה צעיר יותר ז'אק רצה לצום בכיפור, אבל ההורים שלו הרשו לו רק בתנאי שהיה אוכל קצת במהלך הצום.

בגיל שתים עשרה המשפחה של ז'אק עברה מאלכסנדריה למרסיי, צרפת בשביל העסק של אבא שלו, ולאחר כמה חודשים הם עלו לארץ.

ההתאקלמות לאחר העלייה הייתה קשה. כשהמשפחה שלו רק הגיעה לארץ הם היו צריכים לגור באוהלים. אבא של ז'אק מצא עבודה בבאר שבע והם עברו לגור שם, תחילה בתוך צריף ולאחר מכן עברה המשפחה לאזור שיכון. לקח שנתיים להשיג חשמל בבית שלהם. ההבדל בין איכות החיים שלהם לפני העלייה ולאחר העלייה היה גדול, אבל הם התמודדו והתרגלו לאחר זמן מה.

התרבות המוזיקלית בישראל בשנות השישים הייתה בעיקר ממוקדת בזמרים ולהקות כמו אלביס פרסלי או החיפושיות. בצעירותו ז'אק היה שומע בעיקר רוק-אנד-רול. גם התקשורת בין אנשים בתקופה  זו הייתה שונה מאוד מבימנו. בנות בקושי היו יוצאות מהבית לבד והבנים היו מחזרים אחריהן. לא היה מקובל לגור יחד ומערכות יחסים רומנטיות היו ממוקדות בחתונה.

ז'אק שירת בצבא ביחדת 8200 ולאחר מכן גויס לכור בדימונה, שם הכיר את אשתו. יש להם שתי בנות, גלית ויסמין, ושני נכדים. ז'אק למד באוניברסיטת בן גוריון ויש לו דוקטורט בבלשנות (לינגוויסטיקה).

שני חפצים שחשובים לו הם תמונות של הנכדים שלו והדפס של עבודת הדוקטורט שלו. הסיבה שעבודת הדוקטורט שלו חשובה לו היא בגלל תחושת ההישג שהיא נותנת לו והידיעה שהוא יכול להשיג משהו בעל משמעות.

תמונה 1

קישור לקובץ התיעוד

הזוית האישית

אופיר אברם ורון שוורץ: ההשתתפות שלנו בתכנית הקשר הרב דורי נתנה לנו הזדמנות לשמוע סיפור שבדרך כלל לא נשמע. אנחנו מודים לזאק על ההשתתפות והשיתוף שלו. מאוד נהנו לשמוע את סיפור חייו. זאק אדם מאוד משכיל ומעניין, ובתור בני נוער שרוצים ללמוד ולעשות דוקטורט בעתיד, היה לנו חשוב לשמוע איך אדם שכבר עשה זאת מרגיש לגבי התואר שלו.

מילון

קוסמופוליטית
עיר קוסמופוליטית היא עיר בעלת קבוצות שונות רבות בתוכה. שילוב התרבויות האלו לעיר אחת יוצרת לעיר תמונה בעלת השפעה מהתרבויות שמרכיבות אותה.

ציטוטים

”"העבודה שלי חשובה לי כי ככה אני יכול להוכיח שאני יכול להשיג משהו."“

הקשר הרב דורי