מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייו של דוד מינץ

תמונה משותפת של הסבא והסבתא שלי
העלייה של המשפחה לארץ
סבא היה ליקווידטור בצ'רנוביל

שלום, רציתי לספר לכם על איש מאוד מיוחד, סבא שלי.

לסבא שלי קוראים דוד מינץ והוא בן 75. סבא שלי נולד באוקראינה אבל פעם זה היה ברית המועצות. הוא עלה לארץ בשנת 1994 עם כל המשפחה. סבא שלי הוא ליקווידטור. אתם בטח חושבים מה זה ליקווידטור: ליקווידטורים זה אנשים שלקחו חלק בנטרול תוצאות התאונה בצ'רנוביל (צ'רנוביל זאת היתה תחנת כוח גרעינית שהייתה ממוקמת על הגבול של אוקראינה ובלרוס 16 קילומטר מבלארוס אשר התפוצצה לפני 35 שנה).

לפני הרבה שנים סבא שלי היה מנהל של חברה גדולה בבלארוס אשר סללה כבישים. אחרי הפיצוץ בתחנה סבא שלי והחברה שלו שמו על כל המדרכות והכבישים אספלט (בגלל הקרינה העזה). סבא שלי והחברה שלו עבדו על זה כל הקיץ. אחרי האסון בגלל הבעיות הבריאותיות לכל מי שהיה באזור, סבא וסבתא שלי החליטו לעלות לארץ עם שני ילדיהם.

הם עלו בשנת 1994. העלייה הייתה קשה מפני שהם לא ידעו את השפה וגם היו צריכים להתפרנס. אז כל המשפחה התחילה ללמוד עברית ובמקביל לזה סבא ואבא שלי התחילו לפרנס את המשפחה.

אחרי מספר שנים סבא שלי התקבל לעיריית תל אביב בתור מהנדס כבישים בכיר. הוא עבד שם קרוב ל 20 שנה עד שיצא לפנסיה. סבא שלי קיבל אות הוקרה מעיריית תל אביב.

הזוית האישית

סבא דוד: אני חושב שהתכנית הזאת מאוד חשובה, מפני שצריך שכל המשפחה תכיר את הסיפורים של משפחתה ותספר אותם לדורות הבאים.

מישל: מאוד נהניתי. אני חושבת שהתכנית מאוד חשובה.

מילון

בלארוס
מדינה ללא מוצא לים במזרח אירופה, הגובלת ברוסיה ממזרח, באוקראינה מדרום, בפולין ממערב ובליטא ולטביה מצפון.

ליקווידטור
ליקווידטורים היו אזרחים, כבאים ואנשי צבא שפעלו למען כיבוי וניקוי תחנת הכוח הגרעינית צ'רנוביל לאחר אסון צ'רנוביל בשנת 1986. רוב הליקווידטורים נפגעו מרמת הקרינה המייננת שהייתה ברמה קטלנית. (מתוך ויקיפדיה)

ציטוטים

”אין תחליף לעבודה קשה“

הקשר הרב דורי