מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייו של אהרון כהן

אהרון בזמן שירותו בנח"ל בדרגת סגן אלוף.
בתמונה אהרון עם יהורם גאון איתו גדל ביחד.
מהעיר לקיבוץ

שמי אהרון כהן נולדתי בירושלים בשנת 1934.גדלתי במשפחה ברוכת ילדים שניהלה בבית אורח חיים דתי מאוד.

היינו בבית, שניים עשר ילדים ילדים שבע בנות וחמישה בנים. אני הייתי הילד הצעיר ביותר. אבי מת כשהייתי בגיל שבע, ואמא שלי נותרה לבד כשהיא נכה, מאוחר יותר אחי (יעקב כהן) היה חלל צה"ל ונקבר בהר הרצל.

למדתי בירושלים עד גיל שבע, ולאחר מכן עברתי לקיבוץ (בגלל המלחמה) ושם הייתי ילד חוץ, למדתי בבית ספר בשפיים בקיבוץ. המצב היה קשה מאוד הכל היה בהקצבה, ולא היו את הדברים שאנחנו רגילים להם כיום. לאותה תקופה קראו תקופת הצנע. ובגלל שהיה מחסור בדברים אנשים לפעמים אכלו עשבים. המשחקים שהיו באותה תקופה היו משחקים שונים ומשונים. למשל באותה תקופה קראו לסביבון שפורפרה. אהבתי מאז ומעולם ספורט ושיחקתי בעיקר משחקים ספורטיביים כמו כדורגל ועוד.

אני זוכר עד היום את סיר החמין הגדול שהיה בקיבוץ. כולם בקיבוץ היו באים ואוכלים מאותו סיר, ולי לי זה די הפריע, מבחינתי זו לא הייתה חוויה מהנה בכלל.

שירתתי בנח"ל (נער חלוצי לוחם) בקיבוץ נווה ים. היינו במסלול משולב, היו משרתים באותה תקופה גם את הצבא וגם מסייעים בקיבוץ. עשיתי צבא כמו כולם והיה לי כיף מאוד. חלק מהאנשים ששירתו איתי בצבא גרים עד היום בקיבוץ.

את החתונה אני לא זוכר. אבל את חתונת הזהב אני זוכר. התחתנו במועדון הזקנים בירושלים. למקום קראו מועדון הצליל. הייתי קצין באותה תקופה והייתי פעיל במפלגת השלטון. לחתונה הגיעו אנשים חשובים. אנשים  מטעם בן גוריון, (ראש הממשלה שהיה אז)  משה דיין (שהיה באותה תקופה רמטכ"ל) יצחק נבון (שהיה באותה תקופה הנשיא החמישי של מדינת ישראל). את כל אנשי בן גוריון פגשתי וכולם היו בשבילי ידידים בלב ובנפש.

למדתי בירושלים כלכלה. עבדתי במשרד כלכלי לאספקה, סיימתי במשרד התעשייה והמסחר כמנכ"ל בכיר. בזמן הזה שר הכלכלה היה בן יוסף. באותה תקופה חילקו תלושי אוכל הכל היה בהקצבה לכל נפש.

נולדו לי שלוש בנות. לבכורה קוראים לה דקלה, הבת השנייה זאת נירה, ואחרונה חביבה זאת עופרה. גרנו בשכונת בית הכרם שבירושלים. יש לי שבעה נכדים ונכדה. כל נכדי היו קצינים בצבא וגם נכדתי.

יש לי המון עיסוקים, ואני בעיקר אוהב לבשל, להתנדב ולכתוב. אני מבשל מעולה, ומתנדב בהרבה מקומות, לדוגמה: באי"לן שזה איגוד ילדים נכים. אני מתנדב גם בהר הרצל (שם אחי קבור). אני משתתף בכל הטקסים, והכל בהתנדבות. אני מתנדב למען הקהילה כל הזמן. ואוהב מאוד לכתוב ומתעד הכל בכתב או בתמונה.

הזווית האישית

עדי– היה לי מאוד כיף לשמוע את הסיפור שלו ולשבת לכתוב אותו, אני מאוד שמחה שיצא לדבר עם אהרון, הוא בן אדם מאוד מעניין וכן גם הסיפור שלו. הסיפור הזה מאוד מאוד ריגש אותי.

אהרון – היה לי מאוד כיף לשבת ולספר את הסיפור שלי, במיוחד לשתף בחוויה של הצבא והחתונה.

מילון

שפורפרה
סביבון

ציטוטים

”אני מתנדב בהרבה מקומות, לדוגמה: באי"לן שזה איגוד ילדים נכים.“

הקשר הרב דורי