מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייו המופלא של סבא ג'קי

סבא בנערותו
סבא עם רבין ואשכול
סיפור חייו של סבא ג'קי מסופר על הקשיים שלו בילדותו, המלחמות שעבר ומפעל חייו

אני שיר אבן בכיתה י"א, בחרתי לתעד את סיפרו של סבא ג'קי במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בבית ספר התיכון האזורי ע"ש בגין בגדרה.

סבא יעקב (ג'קי) אבן (אפשטיין) נולד בשנת 1933 כ"ג בתמוז התרצ"ג ד 1 ביולי בשם יעקב אפשטיין. סבא נולד בעמק הירדן שבנהריים וגדל בדגניה ב' ואחר כך בחיפה. הוריו, לובה ושמואל אפשטיין, עלו מרוסיה. שני הוריו הם מסלונים ומשפחת אמו ממוסקבה. אביו עלה לארץ בשנת 1922 מפני שהוא שמע על "הצהרת בלפור" ורצה להגיע לארץ. אביו שירת בצבא הבריטי מתוך ההצעה של פנחס רוטנברג, מייסד חברת החשמל, אשר הציע להתגייס לצבא הבריטי כדי להכשירם כלוחמים כאשר יהיו זקוקים להם, וכך יהיה בסיס לאבטחה בחברת החשמל. כשהיה יעקב כבן שנתיים נולדה אחותו כנרת. בשנת 1939 החל ללמוד בבית הספר "גאולה" שבחיפה.

סבא כשהיה תינוק עם הוריו

תמונה 1

כאשר יעקב היה כבן 15 אביו נפטר ממחלה. יעקב היה צריך לעבוד וללמוד בלילה כדי לעזור לפרנסת המשפחה. אמו הייתה מורה לפסנתר והיו לה חיים קשים כאלמנה. בשנת 1947 עבר ללמוד בתיכון חוגים. בביתו של סבא דיברו עברית, עסקו בציונות ובבית חיו חיים צנועים וערכיים וחינכו את הילדים לאהבת הארץ והמולדת. ביתו היה בנוי משני חדרים. סבא זוכר את החגים שהם חגגו ובמיוחד את חג הפסח, בו משתמשים בסט כלי כסף לפסח שאמו הביאה מסלונים. הכלים היו ייחודיים לפסח. סבא ומשפחתו היו הולכים לבית הכנסת למרות שלא שמרו מסורת. בימי החופשה סבא ומשפחתו היו נוסעים לדודה שלהם, סבא אהב לשהות אצל דודתו. במשפחה של סבא היו אוכלים אוכל יהודי ממזרח אירופה: פירות (קומפוט) וסבא אהב את קינוח זה.

סבא היה בתנועת הצופים שבה היו מטיילים בארץ, שרים, מדברים , משחקים  כדורגל ומחניים ועוד.

סבא ג'קי כנער

תמונה 2

בקיץ סבא אהב ללכת עם אחותו כנרת לים וניצל כל הזדמנות ללכת לים. אביו של סבא חינך את ילדיו להיות ספורטאים. סבא היה משחק כדורגל ברחוב, רוכב על אופניים, היה הולך עם אביו ברגל ואביו היה מספר לו סיפורים על הארץ. לסבא לא היו משחקים בבית. סבא היה בחוג חג"ם בו סבא הוכשר לצבא.

בשנת 1951 התגייס לצה"ל ושובץ בחיל השריון. בשריון סבא עבר הכשרה כלוחם וקורס מפקדי טנקים. בהמשך שירותו השלים קורס קצינים והיה מפקד מחלקה בגדוד 82 של חטיבה 7. בשנת 1955 בתשיעי לאוגוסט נשא את סבתא אתי (אסתר) לאישה.

סבא וסבתא התחתנו בשנת 1955, החתונה הייתה מיוחדת, משפחתה של סבתא הייתה חילונית, אבא של סבתא ביקש לקיים חתונה דתית, בחתונה היו ריקודים חסידיים, מה שהיה שונה לחילונים וזה היה מאוד משמח ומיוחד.

סבא השתתף במלחמת "קדש" שבשנת 1956. סבא עלה על מוקשים, נפצע והטנק שלו התפוצץ. סבא קפץ מהטנק והחליף טנק אחר ועל זה קיבל ציון שבח מאלוף הפיקוד. סבא הוביל את הקרב על כל רצועת עזה עם פלוגת טנקים וכבש את רצועת עזה יחד עם הפלוגה. אחר כך נפצע שוב על ידי כדור שכמעט נכנס לו ללב ופגע בארנק עם תמונה של סבתא, והארנק הזה הציל אותו ממוות. במקום שהכדור ייכנס פנימה לגוף הוא עבר את החזה, שרט אותו, נכנס לו ליד ויצא לו דרך היד. בשנת 1965 עמד בראש משלחת חשאית לגרמניה שנשלחה לקלוט את טנקי הפטון שנמכרו לצה"ל דרך נאט"ו. לאחר שחזרה המשלחת לישראל עמד בראש הגדוד החדש שהוקם, גדוד 79 במסגרת חטיבה 7. ב"מלחמת ששת הימים" שבשנת 1967 תוך כדי המלחמה סבא מונה מסגן מפקד החטיבה למפקד החטיבה והוביל את חטיבה 520, חטיבה משוריינת לגדות תעלת סואץ ועד רד סודר. סבא נתן פקודה לא לירות על חיילים מצריים לצה"ל שנכנעו.

סבא ג'קי (משמאל) עם ראש הממשלה לוי אשכול, הרמטכ"ל יצחק רבין והאלוף ישראל טל

תמונה 3

לאחר המלחמה נסע לארצות הברית להכשרה בקורס שריון מתקדם בפורט נוקס. בשנת 1968- 1970 התקיימה מלחמת ההתשה. "זאת הייתה מלחמה לא פשוטה" סיפר סבא. בשנת 1973 במלחמת יום הכיפורים היה הסגן של אריק שרון ופיקד על קרבות הבלימה בגזרת הצליחה. סבא עלה עם נגמש על מוקשים ועף לאוויר. סבא מספר אומר: "מזל שעפתי לאוויר". הוא נחת על דיונה אך קיבל שטפי דם: בפנים בידיים ובכל הגוף אבל בכל זאת המשיך לתפקד. "החלק הכי חשוב במלחמת יום הכיפורים היה פיקוד על מתחם הגשרים" כך אומר סבא.

סבא העביר את הצבא תחת אש לצד השני של התעלה, הדבר שקבע את גורל המלחמה. כתוצאה ממלחמת יום הכיפורים המצרים חתמו על הסכם שלום עם ישראל שקיים עד היום. לאחר המלחמה מונה למפקד האוגדה, ובשנים 1977-1976 שימש סגן מפקד פיקוד הדרום. בשנים 1978 עד 1979 למד במכללה הבריטית לביטחון בלונדון, בשנת 1980 קודם לדרגת אלוף ומונה למפקד המכללה לביטחון לאומי, ובשנת 1983 השתחרר מצה"ל.

בשנת 1983, כשהיה קונסול, נשלח לשליחות בארהייב מכיוון שהייתה הנחיה שמי שנוסע לייצג את מדינת ישראל בחו"ל צריך לשנות את שם המשפחה לשם משפחה יהודי. אז יעקב שינה את שם משפחתו (אפשטיין) לשם משפחה בשם "אבן".

בשנת 2012 פרש מעבודתו בחולון והוציא לאור הספר "נקודת הכובד – המצביאות בחזית התעלה במלחמת יום הכיפורים", לאחר שירות של 32 שנים בצבא הקבע סיים יעקב את שירותו בדרגת אלוף. כשהשתחרר מהצבא התחיל למלא של עיריית חולון וייסד ובנה את המדיטק. סבא שירת 60 שנים את ישראל בצבא ובאזרחות.

סבא כתב יחד עם שמחה מעוז, סגנו במלחמת יום הכיפורים, ספר. הספר מנתח את אירועי החזית המצרית במלחמה. תפקידים בשירות האזרחי בתור קונסול ישראל במערב ארה"ב, מנכ"ל משרד התחבורה, מנכ"ל החברה הכלכלית.

הכתב העיתונאי אהוד אולמרט משוחח עם סבא כשהיה אלוף משנה. סבא בחזית המצרית במלחמת יום כיפור

תמונה 4

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בתיכון אזורי בגין גדרה בשנת תשפ"א.

שיר: אני מאחלת שסבא יזכה לעוד הרבה שנים בהם יוכל לספר לי את סיפוריו המרתקים.

מילון

קומפוט
קינוח המורכב מפירות

ציטוטים

”החלק הכי חשוב במלחמת יום הכיפורים היה פיקוד על מתחם הגשרים“

הקשר הרב דורי