מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתא רונית זוהר

אני וכל משפחתי
אני ואחותי ורד
תחנות בחיי

שמי רונית זוהר וברצוני לשתף אותכם בסיפורי.

ילדותי 

נולדתי בבית החולים בכפר סבא, כילדה בכורה להוריי. גרנו בהרצליה בבית פרטי עם גינה, ובגינה אבא שלי, דוד גידל ירקות ועצי פרי, כל השכנים באו לקטוף אצלינו ירקות ופירות. אבי עבד בחברת חשמל, הוא עבד מאוד קשה בבניית  קווים, שיובילו חשמל לבתים חדשים שבנו בכל הארץ. אמא שלי תמימה, נולדה בארץ ישראל ומשפחתה עלתה ב1770 מרוסיה. היא היתה גננת במעגל מיכאל. את השכלתה היא רכשה במכללת אורנים שמיקומה היה עוד בחיפה.

אני הלכתי לגן בהרצליה, ולאחר שורד אחותי הקטנה נולדה, עברנו לגור ברמת גן, שם הכרתי הרבה חברים חדשים, ולמדתי איתם בבית ספר. הצטרפתי לתנועת הנוער העובד והלומד והייתי מדריכה (מאוד נהנתי להיות מדריכה).

הייתה לי ילדות מאושרת ורגועה, ויש לי הרבה זיכרונות טובים.

שירותי הצבאי

התגייסתי למודיעין, שירתי בלשכה של ראש אמ"ן, טיפלתי בחומרים בסיווג ביטחוני גבוה, והיה לי מאוד מעניין. בזמן שירותי פרצה מלחמת יום הכיפורים, שבה הייתה דאגה גדולה לגורל ארץ ישראל. עבדתי עם המפקדים ועם הרמטכ"ל במיוחד בתחילת המלחמה. הייתי שותפה להרבה סודות בתקופה הזאת,  וידענו מה לא לספר לאנשים אחרים. בסוף ניצחנו ומאוד שמחנו, אבל גם היינו עצובים מפני ששלושה ילדים מכיתתי נהרגו במלחמה.

נהנתי מהשירות הצבאי והרגשתי שהוא היה משמעותי בעבורי.

עבודתי

לאחר השחרור שלי מצה"ל התחתנתי ועברתי לגור באלוני אבא, בעמק יזרעאל. נשלחתי מטעם המושב ללמוד הוראה, ומאוד נהניתי מהלימודים. כשסיימתי ללמוד עבדתי בגן שבמושב במשך כשנה. בתום השנה עברנו לקיבוץ יפעת, נקלטנו מאוד יפה מבחינה חברתית והתחלתי לעבוד בגן. בתקופה זו נולדו ילדי מעיין שי ואסף, שהיו בבתי ילדים בקיבוץ. אני מאוד נהנתי לעבוד עם ילדים בגן, להקשיב להם, ולתת להם כבוד. גם היום לאחר הפרישה אני ממשיכה לעבוד בגן ביפעת.

החתונה והמשפחה

לאחר מלחמת יום הכיפורים, נישאתי לשוקי, והחתונה התקיימה  בתל אביב. לאחר  מכן עברנו לגור במושב אלוני אבא. שוקי עבד ברפת והיה מגיע כל בוקר לאכול ארוחת בוקר, אני למדתי באורנים להיות גננת. עברנו לגור בקיבוץ יפעת ונולדו לנו שלושה ילדים מעיין שי ואסף שגדלו בקיבוץ, היו לנו הרבה חוויות מהקיבוץ נסענו להרבה טיולים בהרבה מקומות בארץ  והחגים היו יפים ועשירים עם הרבה תוכן.

עיסוקיי לאחר הפרישה

עבדתי בגן בבית לחם הגלילית הרבה מאוד שנים. מאוד נהנתי להיות בקשר עם הורים, ורכשתי ניסיון חינוכי רב, בהמשך עברנו לגור ברמת ישי. בגיל שישים ושתיים פרשתי לפנסיה, המשכתי לעבוד בגן גם אחרי פרישתי יומיים בשבוע. בימים האחרים נרשמתי למכללה והצטרפתי לטיולים, בהם אני לומדת הרבה דברים על הטבע. על הצומח ובעלי החיים, ושומעת הרבה סיפורים על מקומות בארץ, וסיפורים על הקמת מדינת ישראל. יש לי גינה גדולה ליד הבית, שאני מטפחת אותה. אני אוהבת לגדל צמחים ופרחים וזה הוא תחביבי. במשך השבוע אני  לוקחת את הנכדים מהגנים ומבקרת אותם, יש לי שבעה נכדים. בחופשים כשההורים עובדים אני מזמינה את הנכדים אליי לכמה ימים. אני מאוד אוהבת לבלות איתם, ואני מכינה עם הנכדים הרבה דברים כגון אוכל ויצירות. מאוד כיף לי ואני נהנית מאוד בחברת נכדיי.

תמונה 1

הזווית האישית

נועה: למדתי על העבר של סבתא שלי, על ילדותה ועל התעסוקה בצבא. היה מאוד מעניין להקשיב לסיפורים ולחוויות.

רונית: היה לי כיף מאוד לשתף את נועה בסיפור על ילדותי הנהדרת, עם הרבה חוויות, ובשירות שלי בצה"ל. יש לי עוד הרבה סיפורים לספר ואני משתפת את הנכדים שלי בהרבה מהם.

מילון

סיווג בטחוני
קביעת דרגת הסודיות של מידע. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”עבדתי עם המפקדים ועם הרמטכ"ל במיוחד בתחילת המלחמה. הייתי שותפה להרבה סודות בתקופה הזאת, וידענו מה לא לספר לאנשים אחרים“

הקשר הרב דורי