מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייה של סבתי סלקה חיון

סבתא סלקה והנכדה לינוי
סבתא סלקה בתקופת נעוריה
על ספר שעובר במשפחה ועל ברית עולם

שמי לינוי חולי ואני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי. בחרתי לתעד את סיפור חייה של סבתי סלקה חיון.

ילדותה של סבתא סלקה

סבתי סלקה חיון נולדה בשנת 1952 בישראל, במושב מדרך עוז. השם סלקה ניתן לסבתי על שם האחות שטיפלה בה בבית החולים כשהיא נולדה. האחות, שמה היה סלקה ומכיון שהיא אהבה את התינוקת היא ביקשה מאימא של סבתא לקרוא לתינוקת על שמה. בית הוריה של סבתי היה בן שלושה חדרים. התנאים היו דלים וצנועים. לא הייתה בו מקלחת ונהגו להתקלח בחצר בתוך גיגית.

משחקי הילדות של סבתי סלקה היו בעיקר שבע אבנים, קפיצה בחבל וקלאס .לא היה באזור מגוריה חוף ים. במושב היה בית כנסת ואבא של סבתי נהג להתפלל בו.

להוריה של סבתי, יוסף וגורט (רבקה) נולדו חמישה ילדים: שולה, ציונה, יהושע, סבתא סלקה וגרשון. אבא של סבתא סלקה היה נגר ואימא שלה היתה עקרת בית. הם זכורים לה כאנשים אוהבים וחכמים. אבא של סבתא נהג לחבוש מגבעת וללבוש חולצה לבנה ומעיל. אימא שלה לבשה שמלות ותמיד כיסתה את הראש במטפחת.

מקצועות הלימוד היו חשבון, אנגלית, תנ"ך, עברית, היסטוריה, דקדוק וחיבור. באותה תקופה נהגו לשמוע מוזיקה ברדיו. טלוויזיה לא הייתה. בתקופת נעוריה של סבתא רקדו בעיקר הורה וריקודים סלוניים.

החתונה השנייה של סבתא

סבתא סלקה נישאה בצעירותה לסבא משה חיון  ונולדו להם שני בנים ושתי בנות. שתי הבנות גרות בכפר סבא, בן אחד גר בהרצליה והבן השני גר באלפי מנשה.

לאחר פרק חיים משותף סבתא וסבא משה (ז"ל) התגרשו. מספר שנים לאחר הגירושים סבתא וסבא חזרו להיות זוג ורצו להתחתן שוב. בני המשפחה אירגנו את החתונה באולם ואני הייתי השושבינה. האירוע היה מיוחד ומרגש מאוד. סבי משה ז"ל נפטר לפני כשנתיים.

סבתא עבדה כארבעים שנה במעון שיקומי לילדים יתומים ובעלי קשיי התפתחותיים ושכליים עד ליציאתה לגמלאות. כיום סבתא סלקה עובדת כמלווה בהסעות ילדים.

לסבתא סלקה יש כיום אחד עשר נכדים.

"הסוד"- ספר העובר מדור לדור

הספר "הסוד" של הסופרת רונדה בירן עובר מדור לדור במשפחה של סבתא סלקה. סבתא קיבלה את הספר מאימא שלה והעבירה אותו לאמי ובבוא העת הוא יעבור אלי.

"הסוד" מתייחס באופן ישיר ל"חוק המשיכה". חוק המשיכה אומר שאם אנו חושבים על דבר מה מסוים, אנחנו בעצם יוצרים אותו ומאוחר יותר אף נזכה לראותו בחיינו האמיתיים. השימוש בסוד מורכב משלושה שלבים: בקשה, אמונה וקבלה. התהליך פועל בחייו של כל אדם בכל רגע נתון גם מבחינה חיובית וגם מבחינה שלילית,  הספר מעודד את האדם לחשוב באופן חיובי ובאופטימיות כדי להשפיע לטובתו על חייו.

הזוית האישית

סבתא סלקה: נהניתי מאוד בתהליך כתיבת הסיפור שלי. זה העלה בי הרבה זכרונות מהעבר והיה מרגש ומשמח לדבר עם הנכדה שלי ולבלות איתה יותר.

לינוי: היה לי כיף להשתתף בתכנית הקשר הרב-דורי, מכיוון שגיליתי דברים חדשים שלא ידעתי על משפחתי. נהניתי מאוד לבלות עם סבתא יותר זמן וללמוד על העבר שלה.

מילון

הסוד (ספר)
הסוד (באנגלית: The Secret) הוא סרט תיעודי מאולפני Prime Time Productions שבוים על ידי דרו הריאוט והופץ לראשונה בספריות הווידאו בארצות הברית ב-26 במרץ 2006. הסרט התפרסם במדינות רבות בעולם. בעקבות הסרט התפרסם גם ספר באותו שם. הסרט מורכב ברובו ממונולוגים של מספר אנשים, רובם מרקע של רוחניות והעידן החדש - מתקשרים, מאמנים אישיים, כמרים, וכן מספר אנשי ספרות ומדע. המסבירים על "חוק המשיכה" ואף טוענים שהם יודעים להשתמש בו לטובתם האישית. הוא מלא בתמונות אילוסטרציה ובדוגמאות להשפעת הסוד על חיי האדם. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”תקשיבו זה לזו ויהיה ברית עולם“

הקשר הרב דורי