מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא תמר חורב בחטיבת גולני

סבתא ואנחנו ליד המחרשה הישנה
סבתא בשרותה הצבאי בחטיבת גולני
חיי בבית הילדים בקיבוץ

קוראים לי תמר, נולדתי בקיבוץ שער העמקים בשנת 1937 בשנים האלה שלט המנדט הבריטי בארץ ישראל. היו חיכוכים קשים עם התושבים הערבים והחלוצים היו צריכים כל הזמן להתגונן מפני הערבים.

בקיבוץ, הבית הראשון שנבנה מבטון היה בית הילדים. יתר המבנים היו צריפים ואוהלים. כול הילדים שנולדו בקיבוץ הוכנסו לבית הילדים וחיו בלינה משותפת. לא בבתי ההורים אלא בבית ילדים. בבית הילדים היינו ישנים, אוכלים, לומדים ומשחקים.

בבית הילדים הייתה לנו מטפלת שעשתה בשבילנו כל מה שאמא עושה בדרך-כלל, רוחצת מקימה בבוקר, משכיבה בלילה, דואגת לאוכל… בלילה: אחרי שהמטפלת הלכה וחשבה שאנחנו ישנים, קמנו מהמיטות והשתוללנו שעות.

התנאים באותם הימים הכתיבו את הצורך בלינה המשותפת מסיבות ביטחוניות והכורח של כל חברי וחברות הקיבוץ לצאת לעבודה והילדים היו מטופלים בחינוך משותף, שהיה נפלא בשבילי. בערב ובשבתות היינו הולכים לחדרי ההורים. בשעות אחר הצהריים שהיו מוקדשות לבילוי עם ההורים קודם כל התאספנו על "הדשא הגדול" ומשחקים לפחות שעתיים במשחקים כמו "הקדרים באים", "מחניים" ועוד…

לאחר סיום הלימודים הלכתי לצבא ושירתי בחטיבת גולני. לאחר שנתיים בצבא חזרתי לקיבוצי. לאחר כשנתיים התחתנתי עם אמנון ועברתי לקיבוץ בית אלפא.

סבתא בשרותה הצבאי בחטיבת גולני

תמונה 1

אחרי חמש עשרה שנים עזבנו את הקיבוץ וכיום אנחנו חיים בבית לחם הגלילית.

הזוית האישית

תמר חורב: כיום יש לי שלושה ילדים, תשע נכדים ואו טו טו נין.

מילון

בית ילדים
בית בו הילדים גדלים וישנים ביחד.

שער העמקים - קיבוץ
שַׁעַר הָעֲמָקִים הוא קיבוץ השייך לזרם התנועה הקיבוצית המאוחדת בעבר השתייך לקיבוץ הארצי השומר הצעיר. הקיבוץ ממוקם באזור הצפון (גליל מערבי תחתון), ליד קריית טבעון, ושייך למועצה אזורית זבולון. הקיבוץ שנוסד ב 1929 ברומניה, התאחד עם גרעין יוגוסלבי, ושני הגרעינים עלו לקרקע באזור חרתיה ב 2.6.1935. ויקיפדיה

ציטוטים

”שירתי בחטיבת גולני“

הקשר הרב דורי