מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייה של סבתא תמי

סבתא תמי והנכד דניאל
סבתא תמי
העלייה לארץ ישראל

סבתא רבתא שלי, ברוריה, נולדה ברומניה בשנת 1927 בעיר פיאטרה ניאמץ, סבא רבא שלי, דוד, נולד ברומניה בשנת 1925 בעיר באקאו.

מלחמת העולם השנייה, שהתחוללה עם הנאצים היתה גם ברומניה, הנאצים השתלטו על הערים וגרשו את היהודים למחנות ההשמדה, בחלק מהערים היהודים עבדו במפעלים עבור הנאצים. ברוריה ודוד נלקחו למפעלים לעבוד מהבוקר עד הערב, וכך הם ניצלו ממוות.

הם נפגשו בשנת 1946 ונישאו בשנת 1947 עזבו את משפחתם ברומניה והצטרפו לתנועת השומר הצעיר כדי לעלות לארץ ישראל. העזיבה שלהם היתה לא חוקית ואז הם נלקחו במשאיות. את הגבולות עברו ברגל ורק כשהגיעו לאיטליה הם עלו על ספינה שתביא אותם לארץ ישראל כשהבריטים עדיין שולטים בארץ.

תמונה 1

הבריטים החזירו אותם לקפריסין שם הם שהו חצי שנה ושם נולדה אחות של סבתי תמי וניתן לה השם חנה. הם חזרו לארץ ישראל כשהכריזו באו"ם על עצמאותה של מדינת ישראל . לקחו אותם לקיבוץ של השומר הצעיר, הם לא התאקלמו בקיבוץ, עזבו והגיעו לעיר חיפה ועד היום הם חיים בה.

סבתי תמי נולדה בחיפה בביה"ח אמהות שהיום שמו ביה"ח "רוטשילד". היא למדה בביה"ס "כרמלי" חמש שנים מכיתה א-ה ולאחר מכן המשפחה עברה דירה ולמדה בביה"ס יל"ג מכיתה ו'-ח', את לימודיה התיכוניים למדה באורט שפרינצק חיפה.

לאחר סיום הלימודים סבתי התגייסה לצבא ושירתה בשלישות ר"ג אחרי שחרורה התחתנה עם סבי יצחק והביאה שלושה ילדים ששמותיהם: מיכל, רמי וגיתית.

הם גרו בבת ים עשרים שנה ולאחר מכם עברו לעיר יבנה שעד היום הם גרים בה.

תמונה 2

הזוית האישית

דניאל מתעד את סיפורה של סבתו תמי, במסגרת פעילות "הקשר הרב דורי".

מילון

באקאו
עיר ברומניה

ציטוטים

”רק מי שעובד קשה משיג את המטרה“

הקשר הרב דורי