מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייה של סבתא שרה

אופיר וסבתא שרה
.
משפחה ציונית שאוהבת לטייל בארצה

סבתי נולדה בפתח תקווה בת לניצולי שואה. אמה ניצולת שואה מהניסוי שנקרא "ניסויי מנגלה בתאומים" , עשו עלייה ניסויים קשים ואכזריים. אביה היה במחנות כפייה. הוריה עלו לארץ בשנת 1947, לאחר המלחמה ואז עלו לפתח תקווה והקימו את ביתם. סבתי נולדה בשנת 1950 וכאן בפתח תקווה גדלה.
   
שרה סבתי חיה כילדה יחידה ומאוד מאושרת וחברותית. חבריה והיא אהבו לשחק במשחקי כדור ,חבל , אופניים והם השתתפו בהרבה תחומי ספורט. בנוסף, סבתי נהגה לעזור לילדים במצוקה ולעולים חדשים שהגיעו מארצות שונות, היא עזרה להם להשתלב בחברה. פתח תקווה הייתה מושבה שרוב תושביה פתחו את ליבם ואת בתיהם זה לזה.
מקררים לא היו, אבל עדיין היו האנשים שמחים בחלקם.  כל יום הייתה עגלת קרח שהייתה מחלקת קרח לתושבים, ובנוסף היה גם חלבן שכל בוקר היה מביא בקבוקי חלב לבתי התושבים.
ילדי פתח תקווה אהבו להיות קשורים לחברה ולשחק משחקים – בקיצור – ליהנות אחד מהשני.
ילדי פתח תקווה היו נוהגים לבנות מחנות ומאוד אהבו  לרכוב על אופניים לירקון .
סבתי זוכרת בעיקר את החגים בעיר פ"ת: ביום העצמאות היו במות בידור ברחבת העיריים, בפורים, היו צועדים בעדלאידע  ומתחפשים. סבתי התחפשה ל"רואת האווזים "ובנוסף קיבלה על כך "פרס התחפושת הכי יפה. "
בחופש הגדול, נהגו ילדי פ"ת לבלות בבריכת מכבי או בבריכת הפועל, ויצאו למחנות קיץ של התנועה "מחנות העולים." מבחינת ילדי פתח תקווה, ל"ג בעומר היה מאוד מיוחד, בגלל שכבר מסוכות התחילו לאסוף עצים. 
 
כשסבתי הייתה נערה בתיכון, פרצה מלחמת ששת הימים. היה לה חבר (סבי נוריאל), שהיה מגויס לחיילות השריון ולחם בתעלת סואץ במצריים ובקרבות מאוד קשים. סבתי שלחה לו גלויות ובמלחמה זו הפסיקה ללמוד. לימים, סבתי ונוריאל התחתנו.
סבתי הייתה כבר נשואה לנוריאל זר, עם שני ילדים קטנים כשפרצה מלחמת יום הכיפורים. המלחמה פרצה בזמן תפילת שחרית של יום הכיפורים. סבי מיד עזב את התפילה ורץ הביתה להכין לעצמו תיק, מכיוון שהוא ידע שהוא יגויס לתקופה ארוכה. סבתי הרגישה דאגה מאוד גדולה. ביום השלישי למלחמה, סבי נפצע מאוד קשה ברמת הגולן והיה מאושפז במשך חודשים רבים בבית חולים כשהוא איבד את עינו. סבתי בילתה את כל החודשים האלה איתו בבית החולים כששני ילדיהם הקטנים נשארו בפתח תקווה.
שנה לאחר מלחמת יום הכיפורים, נולד לסבי וסבתי בן שלישי יניב. סבתי הרגישה שמחה והתרגשות  שלא הרגישה זמן רב, לאחר המלחמה, פתאום חזרה השמחה לבית.
משפחת זר – בעלת שלושה ילדים: הבכור תמיר, השני עמית (אבי), השלישי ( יניב ) ולאחר 10 שנים נולד שגיב.
משפחת זר, משפחה ציונית שאוהבת לטייל בארצה.
 
העשרה
"ניסויי מנגלה בתאומים הם מחקרי תאומים אכזריים, שערך יוזף מנגלה באושוויץ על דעת עצמו וללא הקשר למדע בתקופתו. כאשר משתמשים במונח "מחקרי תאומים", מתכוונים בדרך כלל למחקר פסיכולוגי או מחקרים בתורשה. חריג לכלל זה הם ניסויים בתאומים שערך ד"ר יוזף מנגלה באושוויץ". ויקיפדיה
 
תשע"ו 

מילון

תאומי מנגלה
ניסויי מנגלה בתאומים הם מחקרי תאומים אכזריים, שערך יוזף מנגלה באושוויץ על דעת עצמו וללא הקשר למדע בתקופתו. כאשר משתמשים במונח "מחקרי תאומים", מתכוונים בדרך כלל למחקר פסיכולוגי או מחקרים בתורשה. חריג לכלל זה הם ניסויים בתאומים שערך ד"ר יוזף מנגלה באושוויץ.

ציטוטים

”במלחמה, סבי נפצע מאוד קשה והיה מאושפז חודשים רבים כשהוא איבד את עינו. “

הקשר הרב דורי