מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא ברוריה בכר

בני, רולי בכר ז"ל
שאנז אליזה של קריית חיים
תולדות חייה של סבתא

סבתא ברוריה בכר מספרת:

"נולדתי בתאריך 19.9.1936. בשנת 1951 עליתי לארץ ישראל הייתי בת 14 וחצי, עליתי לארץ עם הוריי לאחר מלחמת העולם השנייה – בגירוש לאוקראינה, אחרי שחוויתי שם הרבה רגעי פחד, תחושת נטישה ומחסור גדול.

מקרה אחד שזכור לי מאוד: הוריי אושפזו בבית חולים עקב מחלה קשה, נשארתי לבד אצל משפחה זרה ולאחר שהוריי לא חזרו הרבה זמן, תכננו להעביר אותי לבית יתומים. הייתי מאוד עצובה, עד שערב אחד שמעתי את קולות הוריי בחדר הסמוך, הייתה לי תחושה שמלאכים באו להציל אותי, זאת הייתה הרגשה של לידה מחדש. אני זוכרת מהעלייה את הביקור בנמל חיפה, היה יום חמסין וכבד, היינו מאוד צמאים וקרובי המשפחה שבאו לקבל את פנינו הביאו לנו תפוזים וטעמם היה לנו גן עדן. אחרי המלחמה, זו הייתה הפעם הראשונה שחייתי חיים נורמליים, גרנו בבית רגיל והתחלתי לבקר בבית ספר, היו לי חברות והלכתי לתנועת נוער ושם גם למדתי עברית.

לאחר כמה שנים התחלתי לעבוד, מקום העבודה הראשון שלי היה בלשכת המס שבחיפה, עשיתי קורס הנהלת חשבונות, בחרתי במקצוע זה בגלל שהיינו צריכים כסף והייתי כבר בת 18. הוריי כעולים חדשים לא יכלו לפרנס אותי ולכן בחרתי במקצוע שיכולתי להרוויח תוך זמן קצר יחסית. בשנת 1959 כמעט בת 23, הייתי במפגש של אנשים צעירים ושם פגשתי את מנשה ז"ל ומאז המשכנו להיפגש עד שהתחתנו, כעולים חדשים לא היה לנו הרבה כסף, לכן כל המשפחה התגייסה לעזור בחתונה, חלק הכינו עוגות וחלק היו מלצרים (החתונה הייתה מאוד צנועה). גרנו בשיקום של זוגות צעירים בקריית חיים ושם ילדתי את שני ילדיי הראשונים (בת ובן) הראשונה היא שושי שנולדה בשנת 1960, שנתיים לאחר מכן נולד רולי ז"ל בשנת 1962, בתי השלישית איריס כבר נולדה בחיפה בשנת 1966 ובני הרביעי ארי נולד בשנת 1971 גם בחיפה.

האירועים המשמעותיים שהיו בחיי הם: העלייה לארץ ישראל, החתונה שלי, לידת הילדים, לימוד בית ספר לאחיות, תואר ראשון בהיסטוריה וספרות.

האירוע הקשה ביותר והטראומתי ביותר היה נפילת בני רולי, במלחמת שלום הגליל בשנת 1982, בכניסה לביירות.

סגן משנה – בכר, ישראל (רולי)

"בן ברוריה ומנשה, נולד ביום ט"ו בסיוון תשכ"ב(17.6.1962) בקריית חיים. ישראל היה תינוק יפה וחייכני ועיני הכול נמשכו אליו. לגן הילדים הוא התחיל ללכת בהיותו כבן 3 שנים, וכשעברה המשפחה לגור בכרמל שבחיפה, המשיך ללמוד שם. מכיתה א' עד כיתה ו' למד בבית-הספר היסודי "כרמל" ואחר-כך, במשך שנתיים, למד בבית-הספר "יבנה". את לימודיו התיכוניים סיים ישראל בישיבה התיכונית "קריית שמואל". ישראל, או כפי שנהגו לכנותו – רולי, היה תלמיד שובב מאוד, ונודע במעשי הקונדס שלו. עם זאת, הוא היה ידוע אף כמי שמסוגל לארגן את האירועים החברתיים של הכיתה". (קישור לאתר נזכור את כולם)

תמונה 1

האירוע השני הקשה והטראומתי פטירת בעלי מנשה ממחלת לב. 20 שנה אחריי נפילתו של רולי. היום יש לי 7 נכדים, 2 נינים ובעזרת השם כן ירבו עוד והיום אני סבתא מאושרת וגאה לספר את סיפור זה."

הזוית האישית

ברוריה בכר: שמחתי על האפשרות לספר את הסיפור ללירון.

מילון

טראומה
היא פגיעה בגוף או בנפש, שמקורה, בדרך כלל, חיצוני.

ציטוטים

”הביאו לנו תפוזים וטעמם היה לנו גן עדן“

הקשר הרב דורי