מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייה של סבתא שלי

תמונה שלי ושל סבתא שלי בבית שלה
תמונה של סבא וסבתא שלי בחתונה
ממרוקו לארץ ישראל

שמי פלורה בן נעים, נולדתי במרוקו בעיר בודנים בגבול אלג'יריה.

הייתי ילדה טובה מאוד לאמא ואבא, שאהבו אותי מאוד. אמא שלי הייתה סורגת לי בגדים, ואבא שלי נתן לי כובע אדום, ותמיד לבשתי אותו על הראש, והוא צילם אותי עם הכובע. נולדתי ראשונה במשפחה ובה ארבעה בנים ושלוש בנות, ואנחנו  שומרים על קשר תמיד, ואנחנו דואגים אחד לשני.

כשגדלתי שלחו אותי לבית ספר, ולמדתי ארבע כיתות ראשונות, בצרפתית. למדתי רק ארבע כיתות, כי ההורים שלי לא רצו, שאלמד עם בנים בכיתה שלי. אני זוכרת שתמיד שיחקנו עם הילדים הערבים, והנוצרים בהפסקות. במרוקו שיחקנו המון מנקלה, קלאס, חמש אבנים, ומשוך בחבל.

בשבתות וחגים הלכנו לסבא וסבתא שלנו, וכיהודים, מרוקאים, כיבדנו את הדת היהודית והלכנו לבית כנסת. הפכנו להיות דתיים עם השנים.

כשעליתי לישראל בשנת 1963 כבר הייתי נשואה פלוס ילדה ולילדה שלי קראו רבקה. טיילתי בארץ ישראל, וחזרתי למרוקו, עם בעלי יעקב ורבקה בתי הראשונה.

סיפור ההיכרות שלי עם יעקב בעלי

כשהייתי יצעירה, לקחתי מאימא שלי כסף, והלכתי לקנות בשר, ובדרך פגשתי את יעקב. מצאתי חן בעיני יעקב, והוא אהב אותי מההתחלה, ולכן  הוא בא לביתי, וביקש מאבא שלי, להתחתן איתי, אבא שלי הסכים, למרות שיעקב היה גרוש עם ילד אחד, בשם מיכאל. אני ויעקב התחתנו בבודנים ובאו לחתונה שלנו הרבה אנשים, קרובי משפחה וחברים רבים.

מ"בודנים" עברנו לגור ב"תינרא" והחיים היו שם טובים מאוד. אחרי שנה עלינו לישראל ב-1963, וגרנו בראש פינה.

שם ילדתי את בתי הראשונה רבקה, ואחר כך נולדו לנו עוד חמישה בנים ובנות: יצחק, חנה, יהשוע, רחל ושלום.

מיכאל נולד ב-1958, רבקה נולדה ב-1962, יצחק נולד ב-1964, חנה נולדה ב-1965, יהשוע נולד ב-1967, רחל נולדה ב-1972, ושלום נולד ב-1973.

כולם התחתנו והולידו ילדים, ויש להם בתים יפים בראש פינה. אבא שלהם הלך לעולמו, נשארתי ללא  בעלי, ואני סבתא במשרה מלאה.

הזווית האישית

איתי – היה מאוד כיף ומאוד מעניין. סבתא שלי היתה מאוד שמח לספר על חייה. היא נהנתה מאוד מהקשר הרב דורי, כמוני. אני מאחל לסבתא שלי, שתמיד תהנה בחיים, ושתמיד תהיה בריאה. והיא מאחלת לי שאני אהיה תלמיד טוב, ואצליח בכל דבר שאעשה.

מילון

מנקלה
משחק של אבנים שמשחקים בו שניים והמטרה היא להשיג יותר אבנים ולנצח

ציטוטים

”שלחו אותי לבית ספר ולמדתי ארבע כיתות בצרפתית“

הקשר הרב דורי