מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייה של סבתא מרגלית כהן

סבתא ואחותה הבכורה
החתונה של סבתא וסבא
רקע וזכרונות של סבתא מרגלית

שמי איתי שטרנברג, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי ומתעד את סבתי, מרגלית כהן, זהו סיפורה:

סבתי מרגלית כהן נולדה בתאריך 14.11.1953  וגרה כיום ברחוב הדבש בהוד השרון, היא עובדת כמזכירה באגף הרווחה בעירייה. יש לה חמישה ילדים: אודליה (אמי), אלעד, נאור, יקיר ובת אל ו- 12 נכדים.

סבתי נולדה בבית החולים "מלבן" שבנהריה, וגרה בנהריה עד גיל 12. סבתי מאוד אהבה את אימא שלה ששמה חנה. היא הייתה מצחיקה וכיפית אבל חלתה ונפטרה בשנת 2017. את אביה סבתי לא הכירה. היא הייתה בת שנתיים כשהוא נפטר. בנערות אהבה סבתי לשחק מחניים, חמש אבנים, גולות ואש לילה. בתיכון למדה סבתי בבית הספר מוסינזון בהוד השרון. בצבא, שירתה בחיל האוויר בבסיס חצור, בטייסת חיל האוויר בתפקיד צ.ב.ה, משמעו: ציוד, בטיחות והצלה. היא עברה קורס מעניין על אווירודינמיקה ובמהלך הקורס בן זוגה, שהוא סבא שלי, בא לבקר אותה בהפתעה. סבתי למדה נהיגה וקיבלה רישיון נהיגה בגיל 30 בשנת 1983.

סבתי וסבי הכירו מהשכונה בה שניהם גדלו. הם התחתנו בשנת 1974. בהצעת הנישואין לא הייתה כריעת ברך, סבי אמר לסבתי שהוא מאוד אוהב אותה ושהוא לא יכול בלעדיה ושאחרי הרבה זמן שהם חברים, הגיע הזמן להתחתן.

הילדות והבגרות

כשסבתי הייתה בכיתה ד', היא טבעה בבריכה בקיבוץ גבע בעמק יזרעאל. היא הייתה במים הרדודים ולאט לאט בלי לשים לב נכנסה לעמוקים. היא הרימה ידיים ואז מישהו משך אותה והציל אותה לפני שטבעה.

בגיל ההתבגרות סבתי עברה מקום מגורים מנהריה להוד השרון. כשעברה לבית ספר בהוד השרון, היא, אחיה, ואחותה הכינו את שיעורי הבית בחושך כי אביה החורג לא הסכים להדליק אור בגלל שזה בזבז כסף שהיה צריך לשלם עבור חשמל. למרות זאת סבתי הצליחה ללמוד ולקבל ציונים טובים בבגרויות.

אירוע מהחתונה

אביה של סבתי נפטר כשהייתה קטנה, ואמה התחתנה עם מישהו אחר. כשסבתי התחתנה היה צריך לכתוב על ההזמנה את שם ההורים של החתן ושם ההורים של הכלה. האבא החורג של סבתי רצה שיכתבו את שמו על ההזמנה ולא את שם אביה האמיתי של סבתי שנפטר. סבתי ובעלה לא הסכימו ובגלל זה אביה החורג של סבתי לא הגיע לחתונה.

הזוית האישית

איתי: סבתי מאד נהנתה לעשות איתי את התיעוד הזה. לדעתה זו תכנית חשובה מאד כי זה נשאר לדורות, וכך יכולנו יחד להיזכר בחיים של המשפחה שלנו. גם לי היה כיף מאד להכיר את סבתא קצת יותר לעומק ולגלות עליה דברים שלא ידעתי.

מילון

מרגלית
פְּנִינָה; אֶבֶן יְקָרָה נוֹצֶצֶת, לְבָנָה צְהֻבָּה אוֹ שְׁחֹרָה, הַמּוּפֶקֶת מִתּוֹךְ קוֹנְכִיּוֹת שֶׁל רָכִּיכוֹת יָם שׁוֹנוֹת. בְּהִקָּלַע גּוּף זָר קָטָן, כְּגוֹן גַּרְגִּיר שֶׁל חוֹל, לְתוֹךְ הַקּוֹנְכִיּוֹת הוּא מִתְעַטֵּף שְׁכָבוֹת-שְׁכָבוֹת שֶׁל חֹמֶר צֶדֶף, וְכָךְ נוֹצֶרֶת הַמַּרְגָּלִית. "דִּינְרֵי-זָהָב וַאֲבָנִים טוֹבוֹת וּמַרְגָּלִיּוֹת"

ציטוטים

”סבתא הייתה במים הרדודים ולאט לאט בלי לשים לב נכנסה לעמוקים. היא הרימה ידיים ואז מישהו משך אותה והציל אותה לפני שטבעה“

הקשר הרב דורי