מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייה של סבתא אילנה

סבתא ואני בביקור במוזיאון בית התפוצות
סבתא עם המשפחה
חיי הבית של סבתא

סיפורה של סבתא אילנה 

הוריה של סבתא אילנה, מרסל וחביב זכרם לברכה, עלו ארצה מסוריה בשנת 1949, הגיעו לפרדס חנה ועברו משם לחבצלת השרון. סבתא רבתא שלי מרסל, הייתה מאפרת בסוריה ומורה למוסיקה ושם המקצוע היה גם שם המשפחה  – "בית כחלה" כלומר, כחול בעיניים.

סבתא אילנה נולדה בישראל בשנת 1956 בזמן מלחמת סיני ובילדותה חיה בצריף קטן עם עוד שמונה אחים ואחיות. היא אהבה לשחק עם משפחתה, שכנים וחברים, הם שיחקו המון בחולות במשחקי ילדות שהם מאוד אהבו למשל בחבל, בגומי, בקלאס ובחמש אבנים (ולא כמו היום שכל הילדים רק בטלפון.. )

מאכלים ביתיים שזכורים לטובה  – קובה, מרקים מהעדה העירקית, אורז אדום עם עוף וכמובן חמין לשבת

תמונה 1
תמונה 2
תמונה 3
תמונה 4

לסבתא אילנה הייתה חברה טובה בשם הילה שהיתה בת כיתתה. הן הפכו להיות חברות טובות כבר מהרגע הראשון שנפגשו. הילה היתה בעלת אמצעים ועזרה המון לסבתא עד כדי כך שעד היום היא לא שוכחת אותה, לכן סבתא מאוד קשורה ומחוברת לשם הילה. הן קבעו להיפגש בקרוב.

סבתא למדה בבית ספר "אביחיל" ובערב שבת הם היו עושים מפגשי חברה ביחד עם בתי ספר אחרים.

לסבתא יש המון געגועים לכל האנשים שהכירה ולצריף שהייתה גרה בו. בנעוריה עבדה סבתא כבייביסיטר.

 כשסבתא הייתה בת 19 הם עברו לגור בנתניה שם פגשה את סבי רוני. הם התאהבו והתחתנו באולמי חן שבנתניה, היה מושקע ויפה ובין המתנות שקיבלו בחתונה היו גם כוסות וסיפולוקס. סבא וסבתא הביאו יחד לעולם ארבעה ילדים, אחד מהם הוא אבא שלי רמי ונכון לרגע זה יש להם אחד עשר נכדים מקסימים, כמובן שאני בניהם.

תמונה שלי עם סבתא במפגש משפחתי בחודש האחרון

תמונה 5

 

סבתא אילנה טיפלה בכל הנכדים מרגע שנולדו ועד שנכנסו לגן.

עד היום סבתא צוחקת איתנו הנכדות שהיא מספרת לנו מה היא עשתה לסבתא שלה.

הזוית האישית

אילנה: אני אהבתי את המפגשים יחדיו עם הסבתות האחרות, את המדריכה ואת המפגש בבית התפוצות הילה: אני מאוד אהבתי את המפגשים בבית הספר, את המפגש בבית התפוצות, להיות יחדיו עם חבריי, והכי חשוב הגיבוש ביני לבין סבתא שלי

מילון

סיפולוקס
בקבוק מתכת להכנה ביתית של מי סודה ולהכנת משקאות מוגזים, בעבר היה נפוץ מאוד כמתנה בחתונות וכיום זה הפך לסממן נוסטלגי לתקופה ההיא.

ציטוטים

”סבתא: יופי שבאת אני בגילך הייתי מבקרת את סבתא שלי.“

הקשר הרב דורי