מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

צמיד מתנת בת מצווה לסבתא

בנין הקהילה היהודית יגוסלביה 1946
כפר החורש
הצמיד של סבתי

שמי שגב טורג'מן, אני וסבתי, משתתפים השנה בפעילות הקשר הרב דורי. את סיפורה של סבתא שמעתי ותיעדתי.

סבתה אולגה נולדה בשנת 1946 ביוגוסלביה.

רקע לסיפור יהדות יגוסלביה

"יהדות יוגוסלביה הייתה קהילה יהודית גדולה המורכבת ממספר רב של קהילות שחיו במספר אזורים, באזור הבלקן, המרכיבים את יוגוסלביה. הקהילה היהודית ביוגוסלביה הייתה אחת המגוונות באזור הבלקן שכן היא מורכבת מקהילות מסלובניה, סרביה ומונטנגרו, בוסניה והרצגובינה, קרואטיה ומקדוניה וכן כל אחת מהן נשלטה כולה או בחלקה על ידי מעצמה שונה בעיתות שונות ולכן כל אחת מהן מגוונת עד מאוד ויחד הן יוצרות מגוון רחב של קהילות אשכנזיות וקהילות יוצאי ספרד…. לאחר מלחמת העולם הראשונה, אוחדו כל מדינות האזור ולכן אוחדו גם הקהילות יחדיו. במהלך מלחמת העולם השנייה הופרדו יגוסלביה, סרביה וקרואטיה ומתוך קהילות גדולות של כ-80,000 יהודים בכולן יחד, נותר רק מספר אלפים מועט של יהודים. לאחר מלחמת העולם השנייה נותרה יוגוסלביה מדינה אחת מאוחדת ובשנות ה-90 היא פורקה למספר מדינות אשר נמצאות במלחמות פנימיות ובין-מדיניות תמידיות מאז. (ויקיפדיה)

אולגה עלתה לארץ ישראל בשנת 1951. כשהייתה בגיל ארבע. המשפחה הגיעה לקריית טיבעון למעברת קריית עמל, שצמחה והתפתחה עם השנים והפכה לקריית טבעון. בגיל 12 חגגו לה בת מצווה. סבתא מספרת שהרגישה בבת המצווה כמו נסיכה, כי היא קיבלה צמיד ושעון יד.

בשנת 1964 התחתנה עם סבא מימון ובשנת 1964 נולדה חנה הילדה הראשונה ועד 1972 נולדו להם ארבעה ילדים, שני בנים ושתי בנות וכולם גרים בכפר החורש.

"כפר החורש (כְּפַר הַחֹרֶשׁ) הוא קיבוץ השוכן על גבעה בשולי עמק יזרעאל, ממערב לעיר נצרת, בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל" (ויקיפדיה).

תמונה 1

הזוית האישית

שגב טורג'מן: נהנתי מאוד לשמוע את הסיפור של סבתא שלי מקווה שפעילות תכנית הקשר הרב דורי תמשיך גם בהשנה הבאה.

מילון

יגוסלביה
היה שמן של שלוש ישויות פוליטיות שהתקיימו ברציפות, אך באופן נפרד, לאורך מרבית המאה ה-20 (1918-2003) בדרום-מזרח אירופה.

כפר החורש
כפר החורש (כְּפַר הַחֹרֶשׁ) הוא קיבוץ השוכן על גבעה בשולי עמק יזרעאל, ממערב לעיר נצרת, בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל.

ציטוטים

”הרגישה בבת המצווה כמו נסיכה“

הקשר הרב דורי